Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

Afbeelding van het programma: Hautekiet

Hautekiet

Waarom vragen (lokale) overheden geld als je hulp nodig hebt met het digitaal invullen van documenten?

wo 21 feb. - 3:44

Luisteraar Hilde (76) wilde onlangs de toestand van haar huis regulariseren. Omdat dat niet meteen lukt via het online loket, trok ze naar het gemeentehuis in Meise om hulp te vragen. Die hulp kon ze alleen krijgen als ze daarvoor €240 zou betalen.
Foto: Belga

Alle aanvragen voor bijvoorbeeld stedenbouwkundige vergunningen of regulariseringen van een woning moeten sinds 1 januari ingediend worden via www.omgevingsloketvlaanderen.be. Dat past binnen Radicaal digitaal, het plan van de Vlaamse overheid om de dienstverlening zoveel mogelijk te digitaliseren.

Maar wat als je niet over een computer beschikt? Of niet voldoende digitale vaardigheden heb? Bij wie kan je dan terecht voor hulp? En moet je die hulp gratis krijgen?

Het zijn trouwens niet alleen digibeten die zich soms vastrijden op de wegen van de digitale overheid. In Knack getuigden vorige maand enkele architecten over de problemen die zelfs zij hebben om het Omgevingsloket te gebruiken. “Dat kun je toch alleen amateurisme noemen?”

Reageer

  • Heb jij al aan de overheid moeten betalen voor hulp bij een bepaalde procedure? Of om een dossier in orde te brengen?
  • Vind je het ok dat de overheid voor bepaalde hulp geld vraagt? Of vind je dat geen goede dienstverlening?
     

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet