
Touché
Wat raakt Maxim Februari?
zo 18 mrt. - 1:14

Zijn recentste roman 'Klont' gaat over hoe de mens zich staande probeert te houden in een door data geregeerde maatschappij.
De Deense film Babette’s Feast (1987) van Gabriel Axel vindt hij een esthetische parel.
Februari verzamelt de muziek van Barbara. De zangeres schreef haar levensverhaal neer in Il était un piano noir. Vorig verscheen ook de film Barbara met in de hoofdrol Jeanne Balibar.
Hij is erg gecharmeerd door de muziek van Dalida, de Frans-Egyptische zangeres die dertig jaar geleden uit het leven stapte. Het liedjesprogramma Viva Dalida!, brengt een hommage aan haar. Bekijk hier de speellijst.
Maxim Februari herkent zich in zekere zin in Jacques Tati. Zijn films bevatten kritiek op de huidige moderne maatschappij.
ZIjn favoriete kunstwerk is het schilderij Les Demoiselles d’Avignon van Picasso.
Maxim Februari schrijft ook wekelijks een column voor de Nederlandse krant NRC.
Muziek in de uitzending :
The social media song - Shimona Kee
Verklärte Nacht - Arnold Schönberg, opus 4.
Long Gone - Syd Barett
Fragson - Barbara
Pastorale uit 'Babette's feest'- Per Norgard
Thema uit de film 'Mon Oncle' van Jacques Tati
Chofiem hem liefamiem - Chava Alberstein
Avec le temps - Dalida
Ella Fitzgerald & The ink spots - Into each life some rain must fall
Bagatellen - Antonín Dvořák, op. 47