De Ochtend
Wat zijn de voor- en nadelen van een dagje thuiswerken?
do 19 sep. - 5:11
Ik werk vrijdag altijd van thuis uit.” De laatste jaren hoor je het steeds vaker zeggen. Dat één of meerdere dagen thuis werken alsmaar populairder wordt, blijkt ook uit nieuwe cijfers van Vias: vorig jaar bleek nog 17 procent van de Belgen aan telewerken te doen, anno 2019 is dat 22 procent.
Telewerken is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Wie bijvoorbeeld in een fabriek werkt, in de bouw, in een winkel of in de zorg, kan hoogstwaarschijnlijk zijn beroep niet van thuis uitoefenen. Maar uit de enquête die Vias liet uitvoeren bij een representatief staal van 1.000 werknemers blijkt dat 45 procent van de Belgen wel een job heeft die mogelijk in aanmerking komt om te telewerken. “Er is dus nog een gigantisch potentieel om meer mensen te laten telewerken”, zegt Stef Willems van Vias.
Vooral op vrijdag
4 op de 10 werknemers (39%) die al aan telewerken doet, doet dat dat gemiddeld 1 dag per week. 2 op de 10 (19%) werkt 2 dagen per week niet op zijn vaste kantoor. 1 op de 3 doet slechts sporadisch aan telewerk.
Telewerkers kiezen er vooral voor om op vrijdag en woensdag van thuis te werken. Liefst 29,02% van de telewerkuren wordt op de laatste dag van de werkweek gepresteerd, zo blijkt uit recente cijfers van HR-dienstverlener Attentia. Ook woensdag krijgt met 23,01% van de uren vaak de voorkeur. Op andere weekdagen wordt er minder aan telewerk gedaan. Vooral maandag is met slechts 14,55% van de uren duidelijk minder populair.
Telewerken is ook steeds populairder in de zomermaanden. Zo stelt Attentia vast. Voor velen is het namelijk een oplossing voor het opvangprobleem tijdens de lange schoolvakantie. Wie van thuis werkt en daar zelf zijn werkuren kan invullen, kan immers gemakkelijker instaan voor de opvang van de kroost. En dat brengt ons naadloos bij de voordelen van telewerken.
Voordelen
Wie aan telewerken doet, wil dat ook blijven doen: 92 procent van de telewerkers ziet er de voordelen van in en wil volgens de Vias-enquête graag blijven telewerken. 1 op de 3 (36%) zegt dat de belangrijkste reden om te telewerken de tijdswinst is omdat ze niet moeten pendelen. De werkgever moet op zijn beurt minder verplaatsingskosten betalen aan zijn personeel.
Voor 1 op de 4 telewerkers (24%) geldt dat ze vooral tevreden zijn omdat ze geen stress of vermoeidheid meer ervaren door het niet-afleggen van het woon-werkverkeer. Het mag dan ook niet verwonderen dat vooral werknemers die ver van hun werk wonen fan zijn van telewerken: bijna de helft van de Belgen (49%) die op meer dan een uur van hun werk wonen doet aan telewerk. Een gemiddelde werknemer pendelt 33 minuten naar zijn werk. Bij de telewerkers is dat gemiddeld 45 minuten.
Stef Willems van Vias pleit ervoor om telewerken verder te stimuleren, om de vele lange autoritten naar het werk te vermijden. “Door telewerken wordt een enorm aantal kilometers niet meer gereden, vooral tijdens de spitsuren”, stelt Willems. “Dit is goed voor de verkeersveiligheid én de mobiliteit, want telewerken is een deel van de oplossing om de files korter te maken.”
Door telewerken wordt een enorm aantal kilometers niet meer gereden, vooral tijdens de spitsuren.
Een andere groot voordeel van telewerken is een betere balans tussen werk en vrije tijd. 1 op de 6 (15%) geeft aan dat een betere work-life balans voor hen de belangrijkste reden is om voor telewerk te kiezen.
Dat is natuurlijk grotendeels het gevolg van het feit dat ze niet meer hoeven te pendelen. Daardoor hebben telewerkers meer vrije tijd en tijdens hun thuiswerkdag kunnen velen vaak bepalen wanneer ze werken, als hun werk maar gedaan wordt. Werknemers die dit flexibele systeem aanbieden kunnen dit aanbieden als voordeel in de zogenoemde “war for talent”.
Vrijheid
Aanhangers van telewerken appreciëren dat ze door thuis te werken meer autonomie krijgen en zeggen dat het hen een groter verantwoordelijkheidsbesef geeft. Dat lijkt de scepsis van criticasters tegen te spreken, die stellen dat telewerkers van thuis werken om er te zitten luieren of andere dingen te doen buiten het zicht van de baas en collega’s.
Dat laatste wordt ook tegengesproken door de recente werknemersenquête van HR-dienstverlener Acerta. Daaruit blijkt dat telewerk niet alleen een manier van werken is met meer vrijheid van locatie, maar dat telewerkers ook meer flexibiliteit krijgen op het vlak van werktijden.
58% van de werkgevers geeft in de Acerta-bevraging aan dat telewerkers hun uren kunnen presteren op de momenten dat het de thuiswerkers het beste past. Dat hoeft niet per se binnen de gewone arbeidsuren te zijn.
Nadelen
Die toenemende vrijheid blijkt tegelijk ook een belangrijk nadeel te zijn van telewerken, want de slinger kan ook doorslaan zodat werknemers geen onderscheid meer kunnen maken tussen werktijd en vrije tijd. Zo blijkt ook uit een onderzoek van de Duitse zorgverzekeraar AOK waarvan deze week de resultaten gepubliceerd werden.
Een derde van de Duitse werknemers die flexibel telewerken blijken hun werktijd naar de avonduren en de weekends te verschuiven en een vijfde krijgt stress omdat ze werk- en vrije tijd nog maar moeilijk kunnen scheiden. Dit alles heeft bij velen vermoeidheid, stress, concentratiestoornissen en slaapgebrek tot gevolg.
Maar het grootste nadeel van telewerken blijkt het gebrek aan het sociale contact met de collega’s te zijn. Om al deze redenen kiezen vele werkgevers ervoor om telewerken te beperken tot één à twee dagen per week.
Beluister het gesprek met Stef Willems (Vias) en arbeidssocioloog Geert Van Hootegem (KU Leuven) in 'De Ochtend':
Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'