Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

De Ochtend

Waterpeil van de Rijn op kritiek punt: "De meeste schepen niet meer in staat om naar boven-Rijn te varen"

do 11 aug. - 7:52

In Duitsland is het waterpeil van de Rijn, een van de langste rivieren van Europa en een levensader voor de economie, zo laag aan het zakken dat hij vanaf vrijdag zo goed als onbevaarbaar dreigt te worden voor vrachtschepen. Als het transport over de Rijn wegvalt, kan dat ook bij ons problemen geven voor de industrie.
Rijn

Door de aanhoudende droogte in grote delen van Europa zien tal van rivieren en waterwegen er onherkenbaar uit omdat het water historisch laag staat. Dat geldt ook voor de Rijn, een van de langste rivieren van Europa.

Ter hoogte van Kaub, tussen Koblenz en Mainz in Duitsland, is het waterpeil zo laag aan het zakken dat het tegen vrijdag voor vrachtschepen zo goed als onmogelijk dreigt te worden om op de Rijn te varen.

Het waterpeil zou vrijdag zakken onder de 40 centimeter boven het merkteken voor de waterstand in Kaub, die zelf 130 centimeter waterstand aangeeft.  In het weekend zou het nog verder kunnen dalen.  Het is nog maar de tweede keer in 100 jaar dat het water in Duitsland zo laag staat dat de Rijn voor vrachtschepen moeilijk bevaarbaar is.

De vorige keer, in november 2018, was de toestand zelfs nog dramatischer, want toen stond er bij Kaub maar 27 centimeter water in de Rijn (boven het merkteken). Maar toen was het herfst, een moment waarop het water normaal gesproken op zijn laagste peil staat. Terwijl dat nu gebeurt in het midden van de zomer.

Problemen voor energievoorziening

De Rijn is een belangrijke levensader voor de economie. Vorig jaar werden 200 miljoen ton goederen en grondstoffen vervoerd via de Rijn. Het gaat om kolen en gas, uitgerekend nu zo belangrijk, en ook om ertsen, landbouwproducten, granen, containers.

Nu het water zo laag staat, kunnen schepen veel minder lading meenemen. "Binnenschippers kunnen nu soms maar varen met een capaciteit van 25 procent", zegt transporteconoom Christa Sys.

Dat is problematisch voor fabrieken en energiecentrales die voor hun bevoorrading afhankelijk zijn van de binnenvaart. Als het transport over de Rijn wegvalt, zal dat gevoeld worden in Duitsland, maar ook bij ons.

"De energie-industrie, en bedrijven die afhankelijk zijn van de binnenvaart, kunnen dat voelen", waarschuwt Christa Sys. "In Frankrijk is al beslist om minder te produceren omdat er onvoldoende aanlevering van kolen gebeurt via de binnenvaart. Ook in sommige Belgische bedrijven zou het wegvallen van het transport via de binnenvaart een dergelijke impact kunnen hebben."

Bron: vrtnws.be en De ochtend

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet