
De Wereld Vandaag
Wie staat bovenaan jouw lijstje? Spotify Wrapped is geniale marketing
do 3 dec. - 8:50

Spotify Wrapped is een gepersonaliseerd overzicht met jouw meest beluisterde nummers. Een geniale marketingzet, want mensen delen die lijstjes graag én gretig.
Mensen delen graag
Jarri Van Der Haegen, manager van onder meer Charlotte Adigéry, volgt de opmars van de streamingreus al jaren. In 'De Wereld Vandaag' vertelt hij waarom het zo leuk is om die lijstjes met elkaar te delen: "Het is een leuke samenvatting van het muzikale jaar en het is ook uniek voor iedereen. Mensen delen ook graag wat ze leuk vinden."
Elk jaar heeft Spotify meer en meer gebruikers. Er zijn niet per definitie meer luisteraars gekomen door alle optredens die gecancelled werden, maar de cijfers tonen wel aan dat mensen tijdens de lockdown anders omgaan met muziek: "In de cijfers zie je gemakkelijk dat mensen 's morgens vroeg of 's avonds laat hun muziek opzetten, terwijl ze naar of van het werk rijden dus. Nu is het luistergedrag anders, aangezien er veel minder verplaatsingen plaatsvinden, maar het luisteren naar muziek is niet geminderd."
Omarm streamingdiensten
Ook voor artiesten is de Spotify Wrapped een opsteker: 'Artiesten krijgen van Spotify ook hun eigen statistieken. Zo kunnen artiesten zien dat ze beluisterd worden en dat maakt het tastbaarder in een jaar waarin maar weinig shows zijn geweest", vertelt Van Der Haegen.
Toch is niet elke artiest fan van Spotify, "maar dat geldt voor elke streamingdienst", aldus Jarri. "Het staat elke artiest vrij om zijn of haar muziek op een streamingplatform te delen, maar de laatste vijf jaar zien we toch een enorme opmars. Er is nu veel meer omzet dankzij de streamingdiensten. Artiesten moeten die manier van consumeren omarmen, naast het kopen van fysieke dragers zoals vinyl of cd's".
Dit zijn de meest gestreamde nummers van 2020:

Dit zijn de meest gestreamde artiesten van het jaar:

Wie staat bovenaan jouw Spotify Wrapped?