Beirut - Hadsel
Het maakproces van de nieuwe Beirutplaat ‘Hadsel’ leest als een weemoedige roman. Wereldburger Zach Condon moest in 2019 veel concerten afzeggen. Aanhoudende keelproblemen zorgden niet alleen voor veel geannuleerde shows, maar ook voor schuldgevoelens en een donkere schaduw in Condons hoofd. Hij vond een toevluchtsoord in Hadsel, een eiland helemaal boven in Noorwegen, waar men in de winter maar weinig daglicht ziet. Via een (ondertussen bevriende) buurman krijgt hij toegang tot een orgel van 200 jaar oud in het lokaal kerkje, waar hij zich maandenlang opsluit. De donkere, ijzige dagen werken zalvend voor zijn mentale problemen en blijken de perfecte creatieve grond te zijn om een nieuw album te oogsten.
Op papier is de combinatie van instrumenten die Condon samensmelt onmogelijk: het stokoude kerkorgel zindert door de hele plaat met daartussen een weefsel van bariton-ukuleles, hoorns, drumcomputers, midi-keyboards, modulaire synths, fieldrecordings en Condons unieke stem. Je waant je in dat kerkje in Noorwegen terwijl de muur van geluid je verwarmt en troost. Het is een ingetogen plaat geworden om je in te wikkelen en om in één ruk uit te luisteren. En opnieuw. En opnieuw. Tot de zon weer daar is.