“Leg u efkes op uw bed, dan rust ge ook”: even op je bed liggen heeft wel degelijk zin

22 mei 2019
© Pixabay
Student Bavo Mortier heeft het vaak moeilijk om ’s avonds in slaap te vallen tijdens de examenperiode. “Leg u op uw bed, dan rust ge ook,” gaf zijn mama hem altijd mee advies. Maar klopt dat wel?

Is in bed liggen zonder te slapen ook een beetje rusten? Compenseren we zo ons slaaptekort? ‘Nieuwe Feiten’ legde de vraag voor aan Johan Verbraecken, slaapspecialist aan het UZ Antwerpen.

“Als we de ogen dichtdoen, zelfs al blijven we wakker, treedt er toch een relaxatie op” zegt hij. “Onze hersengolven vertragen. Ze gaan alfagolven produceren die iets trager zijn dan de bètagolven in volledig wakkere toestand met de ogen open.”

Verbraecken: “Je bloeddruk neemt af, je hartritme ook. Ook omdat je in bed ligt, in een horizontale houding, gaat er vanzelf meer rust en ontspanning optreden. Maar het is niet dat je hetzelfde effect bekomt als een diepe slaap.”

Heilzame effecten

Toch doet Bavo maar beter wat zijn moeder zegt: “Door die rustfase in te bouwen, ga je de hersenen wat rust gunnen, zodat ze nadien meer klaar zijn om informatie op te nemen” zegt hij. “Het heeft heilzame effecten op ons functioneren, zowel lichamelijk als mentaal.” Vergelijk het met autorijden: na een lange autorit neem je ook best een pauze, om zo de aandacht meer te kunnen vasthouden.

Door met je ogen dicht te liggen, spaar je bovendien energie uit. Als je in de zetel naar Netflix kijkt, is dat anders: dan heb je nog altijd mentale activiteit.

Slaapmisperceptie

Soms denk je ook dat je niet geslapen hebt, maar is dat wel degelijk het geval, haalt Verbraecken ook nog aan. Dit fenomeen noemen we slaapmisperceptie. Experimenten, waarin gezonde personen aangemaand werden om een uur te slapen, tonen dit ook aan. 10 procent zegt dat ze helemaal niet geslapen hebben, ook al kwamen ze in de ‘lichte slaap’. 5 procent kwam zelfs in de ‘diepe slaap’, ook al zijn ze absoluut zeker dat dat niet zo was.

Powernap

Uiteraard is het niet de bedoeling om overdag uren te slapen, want dat heeft dan weer invloed op je nachtrust. “Dan gaat er diepe slaap zijn, zodat er tijdens de nachtelijke uren minder diepe slaap is.” Een powernap die niet langer duurt dan 20 minuten is ideaal. Zo wordt er niet gemorreld aan de nachtelijke slaap.

Beluister het integrale gesprek met Johan Verbraecken:

Lees ook: