Leuvense onderzoekers doen treinen stipter rijden

4 september 2017
Treinen stipter doen rijden. Het is een uitdaging waar onderzoekers van het Mobility Research Lab van de KULeuven zich hebben over gebogen. En: ze hebben de oplossing gevonden. Pieter Vansteenwegen lichtte het onderzoek toe in "De Ochtend".

Op het spoornet ontstaan heel wat kleine vertragingen waar weinig tegen te doen valt", legt promotor van het onderzoek Pieter Vansteenwegen uit. "Maar wat je wel kan doen, is voorkomen dat die vertragingen zomaar doorgaan van de ene op de andere trein." Hoe dan kan, heeft zijn collega Sofie Burggraeve aangetoond in haar doctoraatsonderzoek.

Voor dat onderzoek heeft ze zich toegespitst op de zogenoemde "flessenhals", de tunnel die Brussel-Noord verbindt met Brussel-Zuid. Daar moeten zowat alle treinen die ons land doorkruisen op een beperkt aantal sporen doorheen. De meeste vertragingen op ons spoornet ontstaan dan ook in die "flessenhals".

Het ei van Columbus

De oplossing die Sofie Burggraeve gevonden heeft, is de eenvoud zelve. Door de sporen daar beter te benutten en de treinen wat verder te spreiden in de tijd, zou het risico op vertragingen flink teruglopen. De gevolgen zouden meteen ook merkbaar zijn op het hele spoornet.

"De NMBS kijkt op dit moment eerst naar de dienstregeling en dan naar de sporen", licht Vansteenwegen in De Ochtend op Radio 1 toe. "Eigenlijk zou dat omgekeerd moeten. De NMBS zou eerst de sporen moeten toewijzen en dan pas de dienstregeling opstellen. Dat zou veel efficiënter zijn. "

De oplossing die Burggraeve heeft uitgedacht, bestaat op dit moment nog maar alleen op papier. Maar ze kan volgens Vansteenwegen eenvoudig worden uitgetest, wanneer de nieuwe dienstregelingen worden opgesteld. Volgens de berekeningen van de Leuvense onderzoekers zouden met de nieuwe methode reizigers alvast 17 procent sneller door Brussel reizien.

Bron: vrtnws.be