Leveranciers van gas en elektriciteit blijven consumenten opzadelen met te dure contracten

3 juli 2020
Energieleveranciers moeten consumenten de kans geven om contracten te vergelijken, ook de contracten van concurrenten. Zeven op de tien doen dat niet. Er zijn ook klachten over te hoge voorschotten en te hoge vergoedingen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Economische Inspectie. Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) dreigt met boetes.

In oktober vorig jaar maakte de CREG, de federale energieregulator, bekend dat 360.000 gezinnen te veel betaalden voor gas en/of elektriciteit. De reden was dat ze hun contract nooit wijzigden, de zogenaamde slapende contracten. Dat kon een gezin tot 600 euro per jaar kosten.

Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) beloofde een onderzoek, want slapende contracten bleken niet alleen een probleem van luie consumenten, ook de energieleveranciers deden niet altijd wat ze moeten doen.

Dat onderzoek, uitgevoerd door de Economische Inspectie, is nu klaar en bevestigt dat er “op vlak van prijstransparantie” ruimte is voor verbetering. Energieleveranciers moeten bijvoorbeeld op hun website doorverwijzen naar de vergelijkingstool van de regulator, maar zeven van de tien doen dat niet.

Met die vergelijkingstool kan de consument berekenen welk energiecontract voor hem of haar het voordeligste is op de markt. Je vindt de tool op de website van de Vlaamse regulator VREG. Als consument kan je op elk moment van leverancier veranderen en dat blijkt vaak voordelig.

De energieleveranciers moeten ook elk jaar informatie geven over het goedkoopste product dat ze zelf in de aanbieding hebben, afhankelijk van het verbruiksprofiel van de klant. Ook dat doen sommigen niet.

Voorschotten tot 40 procent boven het werkelijke verbruik

Tweede belangrijke punt van kritiek: enkele leveranciers rekenen hoge voorschotten aan. Dat kan in de meest frappante gevallen gaan tot 40 procent boven het werkelijke verbruik. Minister Muylle raadt consumenten aan om de voorschotten te laten verlagen als ze effectief veel hoger liggen dan het werkelijke verbruik. Ook Test-Aankoop raadt dat aan.

En dan zijn er de “vaste vergoedingen”, die soms worden verantwoord als kosten om de klant in te schrijven. Maar die vaste vergoedingen zijn soms verdacht hoog, tot 180 euro per jaar. Vermoed wordt dat ze in de plaats komen van de afgeschafte verbrekingsvergoeding. De FOD Economie gaat dat alvast onderzoeken.

Minister Muylle belooft dat ze de energieleveranciers op alle tekortkomingen zal aanspreken “zodat zij op korte termijn de nodige aanpassingen doen om het consumentenakkoord volledig na te leven.”

Als de energieleveranciers geen gevolg geven aan de oproep van de minister, kunnen ze boetes tot 80.000 euro krijgen.

Luister naar het gesprek met Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V):

Bron: vrtnws.be

Radio 1 Select