"Liefste NMBS, misschien kunnen jullie de digitale weg inslaan?

7 september 2016
Enkele weken geleden verloor luisteraar Kristof D'hanens zijn portefeuille op de trein. Pas vijf dagen later kwam hij via een brief te weten dat de NMBS die portefeuille ook effectief terugvonden had. Waarom stuurden ze hem geen mailtje? Het had hem een calvarietocht langs banken, politiekantoor en gemeentebestuur kunnen besparen.

De minuut van Kristof D'hanens

Liefste NMBS,

Langs deze weg wil ik jullie van harte bedanken omdat jullie mijn portefeuille teruggevonden hebben, (die ik twee weken geleden stomweg verloren was op de trein in Leuven.)

Bedankt ook aan de eerlijke vinder die mijn portefeuille de dag erna blijkbaar al in het station in Luik bezorgde. Helaas kwam ik dat heuglijke nieuws pas 5 dagen later te weten via jullie – jawel – brief.

Weet je wat ik me al dagenlang zit af te vragen?

Wat jullie doen met die stapels e-mailadressen en gsm-nummers die jullie verzamelen via het aangifteformulier dat ook ik luttele uren na de verdwijning invulde op jullie website?

Want dat was wellicht een gemakkelijkere manier geweest om me met het blijde nieuws te verrassen. En dat had me wellicht ook een calvarietocht langs politie, gemeentebestuur en banken bespaard.

Ik las dat er bij jullie miljarden bespaard moet worden.

Misschien kunnen jullie beginnen met besparen op brieven en postzegels en de digitale weg inslaan?

Nog een laatste dankuwel trouwens voor het Twitter-team van NMBS, dat me de dag zelf meteen de juiste telefoonnummers van de dienst verloren voorwerpen bezorgde. Zij hebben duidelijk de trein naar de 21e eeuw niet gemist.