“London Taxi’s zijn van Chinese makelij”

16 februari 2019
A2MAC1 is een klein bedrijfje op het Noord Franse platteland, gevestigd in een oude boerderij. Maar tegelijkertijd zijn ze wereldleider in hun sector. Ze zijn ‘autouitelkaarhalers’ of beter, ze doen aan ‘reverse engineering’. Auto’s uit elkaar halen dus.

Hans Dierickx werkt bij Autowereld en schreef er een stuk over. “Meestal schrijven we over bedrijven die auto’s maken, dit is een bedrijf dat auto’s demonteert”, vertelt hij in Interne Keuken.

Auto’s komen er binnen en worden uit elkaar gehaald. “De term ervoor is ‘reverse engineering’, iets dat gebeurt in alle sectoren. “Iemand die iets produceert, zal ook altijd kijken wat de concurrentie, of bedrijven die hetzelfde maken, doen”, vertelt hij.

Dus als je van Volkswagen bent koop je al eens een Nissan, haal je die uit elkaar en kijk je hoe de concurrent het precies doet. “Vroeger deed iedereen dat zelf, maar dat is niet efficiënt als dertig verschillende automakers dezelfde auto uit elkaar gaan halen. Dus gaandeweg is A2MAC1 dat gaan doen voor iedereen over de hele wereld”.

Het bedrijf koopt elk model en vijst dat vervolgens volledig uit elkaar. Dan zijn er ongeveer een 2000-tal onderdelen. En die gaan ze allemaal opmeten tot de millimeter, wegen tot de gram, fotograferen,... Later wordt alles in een database gestoken.

Die database is dan beschikbaar voor alle klanten van het bedrijf. Alle autofabrikanten, leveranciers en iedereen die iets met die informatie kan doen.

Wie iets wil ontlenen, kan dat perfect. “Als je bijvoorbeeld bij het bedrijf Fiat werkt, kan je vragen of je een airconditioner van een Volkswagen golf van dichtbij kan bekijken. Ze sturen dat naar jou, en jij kan het allemaal rustig bekijken”, aldus Dierickx.

“Het concept bestaat trouwens ook voor andere producten zoals wasmachines. Alle sectoren doen het”.

Het is eigenlijk de perfecte bedrijfsspionage. Hoewel je het volgens Hans niet zo mag noemen. “Dit zijn producten die op de markt vrij verkrijgbaar zijn. Iedereen kan iets uit elkaar halen”.

Het gaat niet echt om een idee stelen, het is een gigantische industrie

“Het gaat niet echt om een idee stelen, het is een gigantische industrie”, gaat hij verder. Als er een automodel op de markt komt, dan worden daar miljoenen exemplaren van gemaakt. Als je dus één verbetering kan doorvoeren, bijvoorbeeld één bout efficienter indraaien, dan kan dat gaan om een enorme loonkostvermindering.

Merken zoals Citroën, Fiat of Volkswagen gebruiken ook vaak dezelfde producten. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om zelf je eigen airbag te maken. Een bedrijf maakt airbags, en die maken dat gewoon voor iedereen. Het houdt veel meer steek om alles op grote schaal te doen in plaats van alles zelf te maken.

Ook de Chinezen doen mee. De Europese fabrikanten kijken naar wat er daar gebeurt en de Chinezen spieken bij de Europeanen.

London Taxi’s zijn van Chinese makelij

“Tien jaar geleden was China een grote kopieermachine. Maar momenteel zie je dat ze op bepaalde vlakken meer toonaangevend zijn, bijvoorbeeld elektrische wagens. Zij maken de London Taxi’s, die zijn van Chinese makelij”, aldus Hans.