Hautekiet
Loodgietsters, ingenieures en technicae
ma 7 mrt. - 8:00
De Universiteit Antwerpen en de Karel de Grote Hogeschool hebben aangetoond dat taalgebruik een belangrijke factor is om vrouwen te stimuleren een STEM-richting te kiezen in het hoger onderwijs.
Volgens onderzoeker Dries Vervecken van het project STEMsters gaat ons taalgebruik nog steeds heel sterk de genderstereotypes bevestigen. In het onderzoek worden een aantal taalmechanismen voorgesteld die de genderstereotypering sterk afzwakken.
Gendergekleurde woorden in studiebrochures hebben een invloed op de studiekeuze van toekomstige studentes. Daarbij zijn er drie taalmechanismen aan het werk:
- Functietitels: vaak wordt een grammaticaal mannelijke term gebruikt, zoals technieker of onderzoeker.
- Adjectieven: er worden in de jobomschrijving vooral traditioneel mannelijke adjectieven gebruikt, zoals academisch, ingenieus en ondernemend.
- Formulering van de sleutelcompetenties: het maakt een verschil wanneer in de vacature staat dat 'je stressbestendig bent' of dat 'je goed kan omgaan met stressvolle omstandigheden'.
Vacatures aantrekkelijker maken voor vrouwen
Volgens Geraldine Blijleven van de dienst onderwijs- en studentenbeleid van de Karel De Grote-hogeschool is het goed mogelijk om vacatures te 'vervrouwelijken', maar dan komen ze vaak raar over bij de lezers.
Ze merkt dat wanneer studiebrochures een meer vrouwelijke grammatica gebruiken, stijgt de interesse en inschrijvingsintentie. Tegelijkertijd stijgt ook het eigen geloof dat ze de opleiding succesvol zullen afsluiten en worden genderstereotypen over de opleiding afgezwakt.
Het probleem is dat vacatures op die manier te lang worden en dat het in vele oren vreemd klinkt om nu 'ingenieure', 'loodgietster' of 'technica' te gaan zeggen. Die vervrouwelijkte woorden klinken raar, waardoor bevestigd zou worden dat een vrouw in een bepaalde mannelijke functie raar is.
Foto © Getty Images