Lopen in de vrieskou? Kleed je niet te warm aan!

26 februari 2018
Sporten is gezond! Dat weten we allemaal. Maar is het ook nog steeds gezond om te joggen bij vriesweer? Inspanningsfysioloog Peter Hespel geeft enkele handige tips.

Kleed je niet te warm

“Het is zeker niet ongezond om bij vriesweer te gaan joggen” zegt Peter Hespel, inspanningsfysioloog van de KU Leuven, in Nieuwe Feiten. “Maar je moet zeker geen schrik hebben dat je lichaamstemperatuur zal gaan dalen. Kleed je dus niet te warm, want anders ga je verstikken in je eigen warmte, omdat je afkoeling niet meer behoorlijk functioneert”

Hespel vervolgt: “Als je gaat lopen aan 10 à 12 km per uur, dan creëer je een vuurtje in je lichaam dat een equivalent heeft van 700 à 800 Watt warmteproductie. Dat is een zeer flinke microgolfoven. Die warmte zal zich opstapelen in je lichaam. Daarom is het belangrijk dat je isolerende kledij draagt die je beschermt tegen de koude wind, maar die kledij moet ook ademend zijn, zodat je zweet kan verdampen. Anders loopt je lichaamstemperatuur op.”

Wat zou er mis kunnen gaan als je een extra trui aandoet? “Je zal vroeger dan gewenst je inspanning moeten stopzetten” zegt Hespel. “Je hartslag zal ook abnormaal stijgen, waardoor je looptempo zal verminderen.”

En wat met onze longen?

En hoe zit het met onze longen? Kan het geen kwaad als je die bevroren lucht diep inademt? “In theorie kan het geen kwaad” zegt Hespel. “Maar koude lucht is meestal droge lucht, en sommige mensen hebben luchtwegen die hier zeer gevoelig voor zijn. Dan kan het zijn dat de ademhaling veel moeilijker loopt, en dat je begint te piepen. Men noemt dit inspanningsastma.”

“Het maakt je lopen minder aangenaam, maar zover je geen astmapatiënt bent, is dit niet gevaarlijk” besluit Hespel.

Dank aan luisteraar Maguette Kebe, die dit onderwerp aanbracht in 'Nieuwe Feiten'. Zelf ook vragen of tips over lopen in de vrieskou? Laat ze achter op ons forum.

Lees ook: