"Lou Reed was een groot kunstenaar, maar ook een verschrikkelijke eikel"

13 maart 2019
In 2004 interviewt Joël De Ceulaer zanger Lou Reed voor het programma ‘Spraakmakers’. Op zich geweldig: niet iedereen krijgt de kans om één van de grootste muzikanten van zijn tijd te interviewen. Maar het draait toch wat anders uit...

Dat de man verdomd goeie muziek gemaakt had, vond ook Joël De Ceulaer toen hij in 2004 zijn opwachting maakte in hotel Conrad om Lou Reed te interviewen.

Ter voorbereiding van het interview had De Ceulaer zo ongeveer het volledige oeuvre van Lou Reed  en The Velvet Underground doorgenomen. "Ik heb drie weken lang naar niets anders geluisterd, ik had zijn biografie bestudeerd. Daarin kwam wel al naar voren dat hij moeilijk te interviewen was. Ik was dus wel wat voorbereid."

Valse start

Van meet af aan was duidelijk dat het interview problematisch zou worden. "Er werden waarschijnlijk slechte afspraken gemaakt: Canvas had slecht gecommuniceerd met het management van Lou Reed. Voor Spraakmakers interviewden we iemand minimaal 45 minuten, maar Lou dacht dat het ging om een statement van 3 minuten. Hij kwam dus al wat slechtgezind binnen."

Het tweede probleem konden noch Canvas, noch De Ceulaer voorzien: "Lou had een masseuse besteld in zijn hotelkamer in het ‘Conrad’. Wat bleek: die masseuse kon niet komen." 

"Binnenkomen was al problematisch"

En het ging van kwaad naar erger: "Lou Reed kwam binnen en gaf ietwat ongeïnteresseerd een hand, we gaan zitten, en het eerste wat hij doet is: zijn zonnebril opzetten." Hij trok een muur op met andere woorden. "Dat werkt bijzonder destabiliserend als interviewer.", zegt De Ceulaer.

Maar het werd pas helemaal duidelijk dat Reed het interview zou saboteren na de eerste vraag: "Ik stel mijn vraag, hij antwoordt. En wanneer ik mijn tweede vraag stel, gaat hij verder met het beantwoorden van de eerste vraag. Dat doet hij niet één keer, niet twee keer, maar het hele interview lang."

Op ontploffen

Joël De Ceulaer stond na tien minuten op ontploffen, maar maakte geen einde aan het interview: "Ik heb overwogen weg te wandelen. Hij had er duidelijk geen zin in en gedroeg zich als een kind. Maar ik wist ook: als een geïnterviewde wegloopt van een interview, dan is dat een evenement, dan haal je het nieuws. Als de interviewer wegloopt, dan is dat een beetje belachelijk natuurlijk."

Verwerkt trauma

Na het bewuste interview had De Ceulaer een paar maanden genoeg van Lou Reeds muziek. Maar het trauma is ondertussen verwerkt. "Ik wist ook waar ik aan toe was. Uit de biografie van Bockris werd duidelijk waar veel mensen het over eens waren: Lou Reed was een groot kunstenaar, maar tegelijk een verschrikkelijke eikel."

Beluister het gesprek met Joël De Ceulaer:

De Wereld Van Sofie had het twee uur lang over (gevallen) helden. Beluister de integrale uitzending: