Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Containerschip Ever Given eindelijk aangekomen in Rotterdam, juridisch gevecht zal jaren duren

Door De Olympische Ochtend
3 maanden geleden
07:18 min
Volgende fragmenten:

Het containerschip Ever Given, dat zes dagen lang het Suezkanaal blokkeerde en daarna ongeveer 100 dagen door Egypte werd vastgehouden, is eindelijk veilig aangekomen in Rotterdam in Nederland. 

Het reusachtige schip met een capaciteit van 200.000 ton kwam op 23 maart vast te zitten op de cruciale waterweg, met een grote verstoring van de wereldwijde scheepvaart en inkomstenderving voor Egypte tot gevolg.

“De Ever Given is opvallend traag naar Rotterdam gevaren. Dat suggereert dat er mogelijk iets mis is met de navigatie van het schip”, zegt Christa Sys. transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen.

Het zal nu enkele weken duren om alle containers van het schip te halen. “Aan boord zijn er onder meer fietsonderdelen ter waarde van 100.000 dollar, tuinmeubelen, goederen van Ikea. Over de totale waarde van de goederen weten we nog niets. Er zijn ondertussen ook goederen die geen waarde meer hebben”, zegt Sys. 

Veel gedupeerden zullen nu schadeclaims indienen bij de rederij. “In principe doen ze dat individueel, maar al zeker in Nederland gaan de gedupeerden zich groeperen”, legt Sys uit.

“De rederij heeft trouwens aan de rechtbank gevraagd om alle schadeclaims te bundelen om zo zicht te krijgen op het totale aantal claims.”

Voor zover we weten zijn er nog geen schadevergoedingen betaald. “Er is wel een betaling aan de Egyptische overheid gebeurd”, zegt Sys. “Volgens de Washington Post gaat het om 200 miljoen dollar, Egypte zegt dat het om 550 miljoen dollar gaat. Het is allemaal weinig transparant.”

Nu de Ever Given eindelijk in Rotterdam aangemeerd is, is ook het moment aangebroken om lessen te trekken. “Maritiem transport werd als goedkope magazijnen beschouwd. Dat gaat men herbekijken.”

“Ik verwacht niet dat bedrijven nu snel-snel hun productie dichter bij huis zullen brengen”, zegt Sys. “Maar er komt wel diversificatie, zeker voor essentiële producten zou er misschien toch weer meer productie naar Europa gehaald kunnen worden.”

Meer artikels

Gerelateerde Programma's