Home
Luister
Radio 1 Select
Expo 2
Biersommelier sofie vanrafelghem het juiste bierglas is geen marketingtruc maar traditie
Biersommelier Sofie Vanrafelghem: "Het juiste bierglas is geen marketingtruc, maar traditie"
Door Expo 22
2 jaar geleden
9 min
Het eerste voorwerp in 'Expo 22' is een feit: bierglazen. Voor elk bier hebben we in België een eigen glas, niet zonder reden. Biersommelier Sofie Vanrafelghem verklaart het belang van het juiste glas en legt uit waarom bierglazen niet mogen ontbreken in onze expo. Is het een goede marketingtruc of niet? "Voor een bierliefhebber is het alleszins heilig."
Als het om de zelfde bierssoort gaat maakt het glas minder uit, maar dat werkt niet met elk bier zo. "Als je een pils uitschenkt in een Westmalleglas dan heb je een heel andere smaakbeleving, en omgekeerd juist van hetzelfde." Er zijn twee belangrijke factoren, de smaakaroma's en de schuimkraag. "Zwaardere bieren hebben vaak meer schuimeiwitten en hebben daardoor dus meer ruimte nodig om die schuimkraag te vormen."
"Karaktervolle bieren zoals trippels hebben heel veel smaakaroma's dankzij de gist of de mout. Die moeten kunnen vrijkomen, vandaar het kelkglas of bokaalglas." Zo kan je ook je neus in het glas steken, waardoor de aroma's rechtstreeks naar binnenkomen. "Geen marketingtruc, maar traditie dus."
Beluister hierboven het hele gesprek.