Nieuwe Feiten
Luistert je smartphone je af? Laat het ons weten!
vr 15 jun. - 11:40
‘Nieuwe Feiten’-redactrice Babette deed onlangs een vreemde ontdekking. Ze ging op café met een vriendin en praatte er een tijdje over baby’s. De volgende dag zag ze op haar Facebookpagina verschillende advertenties voor babyspullen opduiken. “Ik googel dat nooit, ik heb daar enkel over gepraat”, zei Babette. “Zou het kunnen dat Facebook en Instagram geluisterd hebben? Want die hebben natuurlijk ingang tot de microfoon.”
Vervolgens deed ze met haar vriend een experiment in de supermarkt. Ze kozen er dranken uit die ze normaal nooit drinken, om daar vervolgens uitvoerig over te praten. De smartphone leek mee te luisteren, want in een mum van tijd zag ze een heleboel custom-made advertenties opduiken.
Technisch mogelijk, ethisch onverantwoord
Lieven Vandenhaute legde de kwestie voor aan professor Bart De Boer van de VUB. “Het is in ieder geval verwonderlijk”, zei hij. “Technisch is dat mogelijk, maar je moet dat wel snel merken aan je datagebruik en batterij.” De professor is echter vooral bezorgd over het ethisch kantje van de afluisterpraktijken. “Het is onwaarschijnlijk dat ze het ook echt doen. Het is ook niet nodig omdat je zelf al zoveel informatie vanuit je telefoon verspreidt. Die microfoon hoeven ze helemaal niet af te luisteren.”
“Mensen zijn ontzettend goed in zichzelf voor de gek houden”, ging De Boer verder. Hij sprak onder andere over de confirmation bias: opeens heb je enkel nog oog voor die ene advertentie. Je vermoedens worden daardoor alleen maar bevestigd. Ten tweede zei De Boer dat het heel moeilijk is om een totaal willekeurig product uit te kiezen. “Die supermarkt doet natuurlijk ook zijn best om drank aan de man te brengen.”
Doe zelf de test!
Klinken de bovenstaande ervaringen herkenbaar of wil je zelf het experiment uitvoeren? Laat het ons dan weten via de hashtag #nieuwefeiten of het e-mailadres nieuwefeiten@radio1.be. Professor De Boer gaf nog enkele tips:
- Houd gedurende een week alle advertenties bij die je op Facebook aantreft.
- Kies een product om over te praten.
- Maak binnen die groep een selectie van tien merken. De eerste vier schrap je al. De keuze uit de overgebleven zes wordt bepaald door een dobbelsteen.
- Weersta alle verleiding om ook maar iets over dat merk online op te zoeken.