Maakt antivriesasfalt strooien overbodig?

20 januari 2016
Het is weer die tijd van het jaar: vrieskou, neerslag, gladde wegen, strooiwagens, zout. Maar het kan ook anders. Dat bewijzen ze in de Nederlandse gemeente Naaldwijk.

Daar is één kilometer fietspad aangelegd met antivriesasfalt. Nooit meer een bevroren ondergrond, nooit meer valpartijen. De brug wordt dagelijks geïnspecteerd, en de testresultaten zijn prima.

Maar hoe werkt het dan?

Marijo Orgers van aannemersbedrijf Mourik geeft het geheim prijs. "Er worden diverse soorten zout aan het asfalt toegevoegd. Deze zouten laten langzaam los, zodat water en vocht dat op het asfalt terechtkomt niet bevriezen."

Het asfalt werd ontwikkeld om tot -5°C niet te bevriezen. De sneeuw die er op terechtkomt vriest ook niet vast, waardoor het makkelijk te verwijderen is. 

Het zout komt echter ook vrij als het niet vriest en regent. "Maar dat zout is maar een fractie van wat er gestrooid wordt, dus er is geen extra belasting voor het milieu. Door de kleine hoeveelheden zullen de wagens er geen last van ondervinden."

Toch kan het asfalt niet eindeloos zout loslaten. Na ongeveer 10 jaar is het op. "Maar dat is in Nederland de levensduur van een asfalttoplaag." zegt Marijo Orgers.

 

Werkt het altijd?

In extreme weersomstandigheden zullen er wel nog strooiwagens nodig zijn. Bij temperaturen lager dan -5°C en in combinatie met luchtvochtigheid zal het antivriesasfalt niet meer werken. "Toch zullen we zowat 80% tot 90% van de gladheid kunnen voorkomen."

Herbeluister Marijo Orgers in Nieuwe Feiten:

Radio 1 Select