Tinder: "Vergelijk het met naar de supermarkt gaan, je komt nooit thuis met wat er op je boodschappenlijst stond"

24 februari 2017
Dating-appgebruikers, zoals gebruikers van Tinder, kiezen niet voor 'Mr. Right', maar 'Mr. Allright'. Dat blijkt uit Australisch onderzoek. Relatiedeskundige Rika Ponnet legt uit waarom

Onderzoekers aan de Australische Queensland University onderzochten het 'liefdesideaal' zoals beschreven op 41.000 digitale profielen van mensen tussen achttien en tachtig jaar. Nadien bekeken ze of de app-gebruikers effectief mensen gingen daten die aan dat ideaal beantwoordden. Wat bleek? Tussen droom en daad staan veel bezwaren.

"Het onderzoek toont aan dat we onszelf als rationele wezens overschatten," zegt Rika Ponnet, "In een keuzeproces spelen emotionele argumenten een belangrijkere rol dan rationele argumenten. Zodra we de relatiemarkt betreden, worden we impulsief."

Vergelijk het met naar de supermarkt gaan: je komt nooit thuis met wat er op je boodschappenlijst stond

"Het overaanbod aan keuze verlamt en maakt onzeker", stelt Ponnet. "Wanneer keuzestress optreedt, laten we ons leiden door impulsief aangestuurde keuzes. Wat niet noodzakelijk slecht is natuurlijk." 

Maar als je dàt net te langt trekt, kan de zogenaamde fear of missing out groot worden. "Gebruikers anticiperen op het feit dat ze bepaalde kansen niet hebben genomen. Dat zorgt ervoor dat mensen zich moeilijk voor die keuze zullen engageren. Was de date of relatie niet helemaal wat je verwachtte, dan keer je snel terug naar die dating-app."

We zijn als mens eenmaal geprogrammeerd met de illusie dat de markt oneindig is

Haar gouden tip? "Beperk het aantal dating-apps die je gebruikt en beperk je keuzes. Je zal een veel betere keuze maken, hoe paradoxaal het mag klinken."

Radio 1 Select