Maaltijdboxen: hype of toekomst?

8 september 2015
Weinig tijd om te koken, maar wel zin in originele maaltijden die je in een wip zelf kan klaarmaken? Dan is het concept van Hello Fresh en Smartmat iets voor jou. Je krijgt een doos met verrassende recepten en de bijhorende ingrediënten. Koken uit een doos: hype of toekomst?

Het Antwerpse Smartmat verkoopt nu al 2000 pakketten per week, en ook Hello Fresh levert alleen al in Vlaanderen elke week duizenden pakketten.

Maaltijdboxen zijn de culinaire trend van het moment. Het zijn geen kant-en-klaarmaaltijden, maar je moet toch niet meer naar de winkel en je hebt geen keuzestress over wat je wil klaarmaken. Ideaal voor wie weinig tijd heeft, maar het toch belangrijk vindt om zelf in de keuken te staan. Dat willen de bedenkers ons alvast doen geloven.

Is de populariteit van maaltijdboxen ook een teken aan de wand? Willen we minder dan vroeg tijd investeren om te kijken? En als een ander dag na dag je maaltijd samenstelt, wat dan met de eigen creativiteit?

Sarah Daniëls schreef een doctoraat over 'gemaksvoedsel'. Ze snapt het succes van de maaltijdboxen, maar heeft er ook enkele bedenkingen bij. "Het is dwingerder dan het lijkt, je moet op voorhand bestellen en beslissen welke box je wilt."

HelloFresh wenst zelf liever niet te reageren.

Jij mag dat uiteraard wél doen:

REAGEER

Zijn maaltijdboxen een nieuwe culinaire hype, of zijn de boxen de toekomst en duiken ze binnenkort op in elke huiskamer?

Ben jij klant van Hello Fresh of Smartmat? Waarom kies je voor maaltijdboxen? Zijn er ook nadelen?

 

Lees ook: "Basilicum uit Kenia invoeren in volle zomer? Duurzaamheid is duidelijk geen punt"

Foto © Smartmat