Mannen met baarden zijn betere verkopers

17 december 2020
De gladgeschoren verkoper is een uitdrukking voor gehaaide types die je met allerlei trucjes eender wat kunnen verkopen. Maar hun bebaarde collega's zouden volgens een nieuwe studie in het voordeel zijn. Iris Vermeir, professor consumentengedrag aan de UGent, legt in 'Nieuwe Feiten' uit hoe het precies zit.

Volgens onderzoekers hebben mannen met een baard meer succes dan hun gladgeschoren collega's. Baarden worden over het algemeen geassocieerd met oudere mannen en dus ook met mannelijkheid en ervaring. Om die hypothese uit te testen, hebben de onderzoekers enkele studies opgezet. Allereerst keken ze of baarden de betrouwbaarheid van de verkoper kunnen verhogen. Enkele mensen kregen foto's van verschillende mannen te zien, sommigen mét en sommigen zonder baard. Uit het onderzoek bleek dat mannen met baarden effectief betrouwbaarder leken. De deelnemers gaven ook aan eerder iets te kopen van de bebaarde man. 

Meer ervaring

Hoewel het uiterlijk van de verkoper het koopbedrag kan beïnvloeden, kan je op basis van foto's echter niet iemand verkoopstalent testen. "De onderzoekers hadden ook aan enkele mensen gevraagd om te doen alsof ze in een koelkast geïnteresseerd waren," vertelt professor Iris Vermeir in 'Nieuwe Feiten'. "Ook hier bleek de bebaarde verkoper succesvoller dan de gladgeschoren collega." Volgens de deelnemers had de bebaarde verkoper meer ervaring terwijl die dat in werkelijkheid niet had. Maar er is een baardplafond. Wanneer de verkoper duidelijk aangaf meer ervaring te hebben, bijvoorbeeld door middel van goed advies, viel het effect van de baard weg.

Facebookadvertenties

Om de hypothese af te toetsen op de echte wereld, werkten de onderzoekers samen met een bestaand softwarebedrijf. "Voor het bedrijf werden twee facebookadvertenties gemaakt. Eentje waarin iemand met baard te zien was en een waar een geschoren gezicht te zien was," gaat Vermeir verder. En ook hier was de macht van de baard duidelijk. "De advertentie met baard werd vaker aangeklikt dan de advertentie zonder baard," gaat Vermeir verder. Normaal gezien wordt slechts 1.04% van de facebookadvertenties voor technologiebedrijven aangeklikt. Maar wanneer er een baard te zien was, steeg dat naar 2.66%. Meer dan het dubbele dus.

Mannelijkheid

Maar hoe kunnen we het succes van de baard nu verklaren? "Baarden zijn een teken van mannelijkheid en we associëren mannelijkheid nog altijd met expertise en ervaring," zegt Vermeir. "Zelfs al is de verkoper jong, dan nog zal die door de baard meer ervaren lijken." Toch heeft de succes van de baard ook zijn grenzen. "De baard zal alleen werken in bepaalde sectoren," gaat Vermeir verder. "In de voedingsindustrie bijvoorbeeld zal een baard je niet helpen. Daar zijn waarden als hygiëne belangrijker en een baard kan soms wat onhygiënisch overkomen." Ook niet alle vormen van gezichtsbeharing zijn gelijk. "Stoppelbaarden hadden niet hetzelfde effect als een goede vaderbaard," aldus Vermeir. "Ook snorren werken niet. Een langere baard accentueert de kaaklijnen en dus de mannelijkheid. Een snor doet dat niet en heeft dus geen effect." Nu weet u in ieder geval waarom Sinterklaas toegang heeft gekregen tot ieders huis.

Beluister het gesprek met professor Iris Vermeir in 'Nieuwe Feiten':