Mediteren in coronatijden: "Meditatie helpt ons wat afstand te nemen van de realiteit"

18 maart 2020
© Natalia Figueredo (via Unsplash.com)
Mediteren om wat dichter bij jezelf te komen. Het is geen gek plan om in deze tijden eens te proberen. Neuroloog Steven Laureys vertelt over het belang van mediteren in ‘We zullen doorgaan.’

“Nu we meer tijd hebben, is het geen slecht idee om meditatie eens te proberen”, begint Steven Laureys. “Anderen hebben het natuurlijk heel druk, zorgverleners bijvoorbeeld, of families met kinderen. Maar hoe dan ook is het geen slecht plan.” 

Kan meditatie ons helpen om de onzekerheid en spanning van de laatste dagen een beetje weg te werken? “We moeten die onzekerheid eigenlijk leren aanvaarden. Het is een realiteit geworden en we moeten erdoor. Meditatie helpt ons wat afstand nemen. Het is normaal dat we wat schrik hebben. Maar het mag ook geen paralyserende paniek worden.”

Boost voor immuunsysteem

Meditatie zou ons immuunsysteem een boost kunnen geven. “Het is natuurlijk zo dat meditatie ons niet gaat immuniseren tegen het nieuwe coronavirus of andere ziektes, maar een goede levenshygiëne is belangrijk. We moeten voldoende slapen en mogen niet chronisch gestresseerd zijn in deze uitzonderlijke tijden. We zouden beginnen piekeren en dan neemt dat te grote proporties aan. Dus leren om mentale oefeningen te doen, is een goed idee”, zegt Laureys. 

Hoe begin je aan mediatie? “Ga op ontdekkingsreis.” Je vindt enorm veel terug op het internet en in boeken. Volgens Laureys zoek je best zelf uit wat voor jou goed werkt. “Mijn favoriete oefening is gewoon even terugkoppelen naar mijn ademhaling. Voor mij is dat een goede manier om me terug te kunnen focussen.”

Ademhalingsoefening

Een ademhalingsoefening gaat als volgt: je gaat ergens comfortabel gaan zitten. Je zet je beide voeten op de grond en je legt je handen op je bovenbenen. Indien je dat wil, kan je je ogen sluiten en dan doe je een paar ademhalingen. Als je aan dingen denkt, laat je die gewoon passeren. Je ademt in… en weer uit. Heel rustig. Dat doe je een aantal keer en je houdt de aandacht bij die ademhaling. “Daarna koppel je terug naar het hier en nu. Meer hoeft dat niet te zijn.”

"Onze bloeddruk en onze hartslag gaat een beetje naar beneden na zo’n oefening. Ook als we onze stresshormonen zouden meten, heeft meditatie daar een positief effect op”, zegt Laureys.

Er zijn nog heel wat oefeningen die je kan doen en die je online terugvindt. “Er zijn een aantal dingen waar je echt op kan trainen. Als je bijvoorbeeld gaat wandelen, kan je dat ook op een bewuste en heel mindful manier doen. Bij deze een uitnodiging om op ontdekkingsreis te gaan.”

Beluister hieronder het gesprek en de korte live-ademhalingsoefening in ‘We zullen doorgaan':

Lees ook: 

Radio 1 Select