Meer en meer mensen reizen halal

25 oktober 2017
Er is steeds meer belangstelling voor halal reizen. Tegen 2020 zou de industrie wereldwijd meer dan 220 miljard dollar waard zijn. Maar wat is dat halal reizen precies? Etnomarketeer Rachid Lamrabat legt het uit in "Nieuwe Feiten".

Dat steeds meer mensen halal willen reizen, zegt ook Rachid Lambrabat. Hij helpt bedrijven om een diverser publiek te bereiken, en bevestigt: “Het is een groeimarkt die elk jaar groter en groter wordt.”

Zo bestaan er bijvoorbeeld halal vliegtuigen. Hierbij draait het niet om het scheiden van mannen of vrouwen, of het opzeggen van de Koran. Wel gaat het over “het beleven van de vlucht”: worden de maaltijden correct geserveerd bijvoorbeeld? Worden er tombola’s verkocht? (want ook dat is niet halal). Maar een stewardess zonder hoofddoek kan bijvoorbeeld wel.

Er zijn ook halal bestemmingen: hotels die rekening houden met wat een ‘moslimconsumer’ nodig heeft als hij op reis gaat. Ze hebben zich aangepast aan de noden van de consument. Zo is er een gebedsruimte aanwezig, zijn er geen pornografische posten op de televisie en de maaltijden zijn, uiteraard, halal. De hotels bieden ook aangepaste uitstappen aan. Op die manier kan de moslimconsument meer te weten komen over specifieke cultuur en over de achtergrond van zijn religie. 

En alcohol, mag dat? “Dat kan” zegt Lambrabat “maar er is respect voor drank: er wordt niet overbodig gedronken.” Mannen en vrouwen die samen zwemmen: dat kan eveneens. Maar er zijn ook gescheiden zwembaden, voor wie dat wenst.

Maleisië en Indonesië zouden het meest ‘halalst’ zijn. Ze proberen de halaleconomie aan te trekken, en spelen het als label uit. Maar elders in de wereld leeft het ook, besluit Lambrabat. “Andalusië speelt bijvoorbeeld sterk in op dit soort toerisme.”

Lees ook:

Radio 1 Select