De Ochtend
Meer interne concurrentie in boekensector? "Ons koop- en leesgedrag is groot genoeg"
za 28 okt. - 8:46
Eerder dit jaar bestelde minister Sven Gatz een studie over de stand van de boekenverkoop in ons land. “Je zou denken dat de boekensector een kleine sector is, maar dat is niet zo. Het is niet alleen een belangrijke culturele, maar ook economische sector.”
De cijfers van die studie geven dat alvast weer: veertien miljoen verkochte exemplaren, 250.000 verschillende en 17.000 nieuwe titels. Al snel wordt er vanuit gegaan dat het vooral over kookboeken gaat, maar uit de studie bleek dat bijna zestig procent van de nieuwe titels literair-cultureel zijn. “Bovendien zijn bijna de helft van de bestsellers dat ook. Literair-culturele boeken doen het globaal gezien dus goed”, weet de minister.
Gereglementeerde boekenprijs
Al is er ook een keerzijde: gemiddeld worden slechts driehonderd exemplaren verkocht per boek. Logisch volgens Gatz. “Als je veel boeken uitgeeft – wat vandaag makkelijker is dan pakweg twintig of vijftig jaar geleden - raakt niet elk boek bij even veel lezers.”
Ons brein en koop- en leesgedrag, is groot genoeg om nog meer boeken te lezen, uit te lenen in de bibliotheek of te kopen in de boekhandel
Dat er meer interne concurrentie is omdat er meer boeken worden uitgegeven, gelooft Gatz niet. “Ons brein en koop- en leesgedrag, is groot genoeg om nog meer boeken te lezen, uit te lenen in de bibliotheek of te kopen in de boekhandel.”
Maar heeft de boekhandel – en vooral de zelfstandige boekhandel - nog een kans op de markt als één op drie boeken in een warenhuis wordt verkocht? “Het impliceert een nieuw impulsief koopgedrag, want je gaat niet naar een warenhuis om een boek te kopen.”
We hopen dat de gereglementeerde boekenprijs het beste van twee werelden betekent: eerlijke concurrentie, maar ook winst voor de uitgeverijen, waardoor zij meer kleinere titels kunnen uitgeven
Daarom werd eerder deze zomer een gereglementeerde boekenprijs ingevoerd. Die staat grote kortingen op een boek in de eerste zes maanden na uitgave niet toe. “We hopen dat dat het beste van twee werelden zal betekenen: dat iedereen in het begin aan dezelfde prijs een boek kan aanbieden en er dus eerlijke concurrentie is. Daarna kunnen grotere kortingen winst betekenen voor de uitgeverijen, waardoor zij ook meer kleinere titels kunnen uitgeven.”
Toekomst
Bij de start van de Boekenbeurs wil de minister twee toekomstplannen vooral benadrukken. In 2018 komt een campagne “niet voor één boek, maar hét boek. Nu gaan we er meer middelen tegenaan gooien.” Ook wil hij het leesgedrag van alle Belgen en Vlamingen aanzwengelen. Dat zal gebeuren met ‘Boekstart’: “jonge kinderen krijgen van kind en gezin en de bibliotheek een boekenpakket.”