Meer kinderen met autisme in buitengewoon onderwijs

4 maart 2019
Het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs neemt dit schooljaar voor het eerst in drie jaar toe. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van onderwijs Crevits. In 2015 werd het M-decreet ingevoerd om zoveel mogelijk kinderen naar een gewone school te laten gaan. Dat er opnieuw meer leerlingen naar het buitengewoon onderwijs gaan komt vooral door het succes van het nieuwe type 9 dat leerlingen met autisme opvangt.

Sinds het M-decreet werd ingevoerd op 1 september 2015 daalde het aantal leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Het M-decreet regelt hoe het Vlaamse onderwijs omgaat met leerlingen met een beperking, stoornis of handicap. Het doel is meer leerlingen naar een gewone school te sturen en dus minder leerlingen naar scholen voor buitengewoon onderwijs. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) voerde op hetzelfde ogenblik ook een specifiek aanbod in voor normaal begaafde kinderen die aan autisme lijden, het zogenoemde type 9-onderwijs.

In Vlaanderen zijn er 71 scholen in het kleuteronderwijs, 102 scholen in het lager onderwijs en 82 scholen in het secundair onderwijs die zo'n aanbod type 9 hebben.

Sinds dit schooljaar is er een toename van kinderen in het buitengewoon kleuteronderwijs, voornamelijk in dat aanbod voor type 9. In 2015 waren dat 199 kinderen, dit jaar steeg het aantal tot 617.

Na de jarenlange daling van het aantal leerlingen in het buitengewoon lager onderwijs, zijn er nu ook hier meer leerlingen, opnieuw vooral in type 9. In 2015 waren er 1.664 leerlingen in type 9, dit schooljaar zijn het er 4.295. En ook in het buitengewoon secundair onderwijs neem het aantal leerlingen daar toe.

Minister van onderwijs Crevits ziet geen tegenstrijdigheid met het M-decreet, dat er zoveel mogelijk voor pleit om kinderen naar een gewone school te sturen. "Het is nooit de bedoeling geweest dat alle kinderen zouden schoollopen in het gewone onderwijs. Anders zouden we niet bij de invoering van het M-decreet een specifiek type 9 voor kinderen met autismespectrumstoornissen gemaakt hebben. Maar de weg naar inclusie is een geleidelijke weg. En voor mij is het allerbelangrijkste dat een kind daar school loopt waar het op de beste manier tot leren en tot persoonlijkheidsontwikkeling kan komen."

Bron: vrtnws.be

Radio 1 Select