“Meer vrouwen aan de top van je bedrijf, betekent meer winst”

2 juni 2019
Vrouwen stoten in België nauwelijks door tot de top van het bedrijfsleven, en daar ligt Telenet-topvrouw Ann Caluwaerts wakker van. We zijn volgens haar niet gewapend tegen de grote omwentelingen die op ons afkomen.

“Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat bedrijven met diverse managementteams creatiever, innovatiever en empathischer zijn”, vertelt Ann Caluwaerts. “In dat soort bedrijven is er ook minder plek voor ego’s, en kunnen mensen hun fouten toegeven. Juist daardoor maken ze ook meer winst.”

Het aantal vrouwen aan de top van bedrijven is nog steeds erg klein in België. Minder dan een op de vijf directieleden is een vrouw. Caluwaerts: “Er studeren nochtans meer meisjes af aan de universiteit dan jongens. Het is echt de promotie binnen de bedrijven die voor veel vrouwen moeilijk is.”

“Een van de redenen daarvoor is dat we onbewust vooroordelen hebben. Een kleine vrouw die nogal bazig is, wordt ‘dominant’ genoemd, terwijl een jongen met hetzelfde gedrag geprezen wordt om zijn leiderscapaciteiten. Studies tonen ook aan dat assertieve vrouwen veel negatiever ervaren worden."

De combinatie van een technologisch profiel en een empathisch karakter is goud op de arbeidsmarkt

Volgens Calluwaerts moeten CEO’s meer oog hebben voor vrouwelijk talent, en dat ook beter coachen. “Vrouwen hebben vaak meer twijfels over zichzelf. Maar dat kan je actief counteren.”

Van quota is ze dan weer geen voorstander. “Er zijn nu al zoveel regels voor bedrijven. Op korte termijn kunnen quota misschien helpen, maar ik hoop nog altijd dat bedrijven zelf maatregelen zullen nemen.”

Omwentelingen

Caluwaerts koppelt die sterke vraag naar meer genderdiversiteit aan de top van het bedrijfsleven aan de technologische omwentelingen die op ons afkomen. “Door de combinatie van artificiële intelligentie en enorme hoeveelheden data, ziet de bedrijfswereld er binnenkort helemaal anders uit. Door de digitalisering zullen veel functies veranderen.”

Daarom zullen we iedereen nodig hebben. “We zien dat weinig meisjes kiezen voor een STEM-richting (een studierichting met een focus op technologie, red). We moeten hen ook warm maken voor technologie, want we kunnen hun talent niet verspillen. Meisjes die die richtingen studeren, hebben volgens mij vaak nog een éxtra voordeel: ze zijn iets empathischer, en dragen iets meer zorg voor mensen. De combinatie van juist die twee zaken is goud. Met dat profiel heb je onmiddellijk een job.”

Herbeluister Touché via de podcast-app op je smartphone. 

Lees ook:

Lijst van artikels

Radio 1 Select