"Meerkeuzevragen nemen toe. Maar hiermee kan je niet alles meten"

12 december 2017
Er zijn momenteel twee tegenstrijdige bewegingen in het onderwijs. Enerzijds wil men de competenties van jongeren meten aan de hand van papers en geïntegreerde proeven. Anderzijds stijgt de schrik voor rechtszaken en andere betwistingen. En wat krijg je dan? Meerkeuzevragen! Niks mis mee, vindt pedagoog Pedro De Bruyckere. Maar ze meten niet alles...

Het is weer die tijd van het jaar: de examens zijn er. In de praktijk nu al bij de leerlingen in het secundair onderwijs, maar ook in de hoofden van de studenten nadert de semesterstress. Rond examens zijn er momenteel twee tegenstrijdige bewegingen. Enerzijds willen we in onderwijs steeds vaker meer complexe compenties aanleren en evalueren. Daarom schrijven onze jongeren steeds vaker papers in het hoger onderwijs, zijn er geïntegreerde proeven en dergelijke meer. Maar aan de andere kant stijgt de schrik in onderwijs voor rechtszaken en andere betwistingen. Koppel dit aan de gestegen werkdruk door onder andere stijgende aantal studenten in hoger onderwijs en wat krijg je? De meerkeuzevragen nemen toe.

Ik heb zelf niks tegen multiple choice-vragen, maar het is duidelijk dat je hiermee niet alles kan meten. Bij elk doel hoort de juiste examenvorm.

Gelukkig zijn er vandaag nieuwe initiatieven die proberen om ook voor meer complexe doelen betrouwbare en liefst ook een snelle evaluatie mogelijk te maken. Zo is er bijvoorbeeld D-Pac, een initiatief van Imec en de Universiteit van Antwerpen. Samen ontwikkelden de onderzoekers een online tool voor wat we ‘comparative judgement’ noemen. Bij comparative judgement krijgt een groep van beoordelaars telkens 2 taken te beoordelen waarbij ze vrij snel moeten beslissen welke van de 2 taken de beste is. Dit wordt enkele rondes gedaan waardoor je een steeds verfijndere volgorde krijgt van de slechste taak tot de beste. Hoe kan je nu weten welke punten een taak verdient? Tussen de verschillende taken zitten ook anker-taken. Dit zijn taken waarvan verschillende experts zeggen: dit is een 12 of dit is een 15 op 20.

Ondertussen gebeurde zowel in het Verenigd Koninkrijk alsook in ons land verschillende onderzoeken naar hoe betrouwbaar de beoordelingen zijn, en de resultaten zijn veelbelovend. In afwachting van deze nieuwe beoordelingsvorm nog een boodschap voor alle leerlingen, studenten en beoordelaars van de examens: veel sterkte en succes!

Lees ook: