“Mensen die netjes hun ticket kopen, mogen niet benadeeld worden”

21 oktober 2018
In de nieuwe beheersovereenkomst van de NMBS die volgende week op de regeringstafel komt, is er sprake van om de treinbegeleiders af te schaffen. Een goede zaak?

We vroegen het aan Peter Thoelen, van de reizigersorganisatie TreinTramBus. Die nuanceert het bericht. “Men wil bestuderen of het een goed idee zou zijn om de treinbegeleider af te schaffen. Zo heb ik het toch begrepen.”

Wat doet een treinbegeleider precies? “Veel meer dan kaartjes knippen”, aldus Thoelen. “Mensen stellen vragen over trajecten en andere zaken. Ze staan ook in voor veiligheid. Zo overbodig is dat natuurlijk allemaal niet. Een aantal van die dingen kunnen geautomatiseerd worden, maar die moeten dan natuurlijk goedkoper zijn dan het personeel dat je daarvoor hebt. Dat zal bestudeerd worden in de studie die nu op tafel ligt.”

“Ik heb begrepen dat het idee om treinbegeleiders af te schaffen om een efficiëntie-oefening gaat. Men wil de toekomst voorbereiden: hoeveel mensen heb je nodig op zo’n trein? In Londen zat ik onlangs in een metro zonder personeel. Maar dan zag ik dat ze daar toch nog een hele reeks stewards in dienst hebben om de boel in de gaten te houden.”

Zwartrijders

Wat is het standpunt van TreinTramBus hierover? Thoelen: “Wij stellen het comfort van de reiziger centraal. Als je geen vragen meer kan stellen, is dat niet echt een comfortverhoging. En we willen vermijden dat mensen die netjes hun ticket kopen benadeeld worden door zwartrijders. Zonder begeleider moet je gaan werken met een systeem van poortjes, dat is ook weer een kost.”

Herbeluister

Lees ook: