Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld Vandaag

Mercedes werkt aan elektrische wagen met actieradius van 1.000 km: "Realistisch, maar voorlopig enkel op papier"

do 6 jan. - 5:27

De Duitse autofabrikant Mercedes-Benz heeft een nieuwe elektrische auto met een actieradius van meer dan 1.000 kilometer voorgesteld, de Vision EQXX. Die komt niet meteen op de markt, maar de technologie in deze conceptauto zal vanaf 2025 wel gebruikt worden in kleinere elektrische modellen van de Mercedes A-klasse.
mercedes

Mercedes stelde de EQXX voor op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. De wagen zou in normaal wegverkeer meer dan 1.000 kilometer afleggen op één enkele acculading. Dat is 279 kilometer meer dan de bijna 770 kilometer van de huidige "recordhouder", de al bestaande Mercedes EQS, en zowat het dubbele van de actieradius van de meeste nieuwe elektrische auto’s (400 tot 500 kilometer) die je vandaag op de weg ziet.

De auto, die ook zonnepanelen op het dak heeft, moet over een paar maanden nog op de weg worden getest. Dat zal gebeuren tijdens een rit van 1.000 kilometer tussen Parijs en Berlijn.

Omdat het een conceptauto betreft, zijn er momenteel geen plannen om de EQXX op de markt te brengen. Bedoeling is wel om de technieken in de toekomst te gebruiken in andere Mercedes-wagens. De onderdelen en technische details van de EQXX zouden binnen twee tot drie jaar in toekomstige productievoertuigen te zien kunnen zijn. 

Lichtere batterij maar toch een groter bereik

Normaal vereist een grotere actieradius een zwaardere batterij, maar Mercedes doet nét het omgekeerde: de batterij van de EQXX is 30 procent lichter dan die van de EQS. Dat alleen al heeft natuurlijk een gunstig effect op de actieradius. Verder heeft de wagen een bijzondere aerodynamische vorm en een lichtgewichtdesign.

De Chinese fabrikant Nio zou in september van dit jaar trouwens haar ET5-model op de markt brengen die ook een actieradius van 1.000 kilometer heeft. Die autobouwer maakt dan wel weer gebruik van zwaardere batterijen.

"Let wel", zegt Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium – de sectorfederatie voor de zero emissie mobiliteit - "die 1.000 kilometer haal je alleen in optimale omstandigheden: slechts met één persoon in de auto, zonder bagage, geen te lage buitentemperaturen en met een rustige rijstijl."

"Je ziet effectief wel dat Mercedes en andere automerken steeds verder sleutelen aan de actieradius van hun elektrische modellen", zegt De Smet. Veel klanten lijden namelijk aan "range anxiety", de vrees dat je met een batterijlading niet op je bestemming geraakt. "Zo wil Mercedes dit de wereld uit helpen."

"De vraag is echter of die 1.000 kilometer wel nodig is", aldus nog De Smet. "Nieuwe elektrische wagens hebben nu al een bereik van 400 tot 500 kilometer en dat is voor de meeste mensen per dag méér dan voldoende. Alleen veelrijders en vakantiegangers naar het zuiden hebben eigenlijk dergelijke actieradius nodig."

Snelle innovatie, hogere prijs

2022 lijkt in elk geval hét jaar van de innovatie in de ontwikkeling van elektrische auto’s en vooral van batterijen te worden. De evolutie gaat nu erg snel maar wie het neusje van de zalm wil, zal in de volgende jaren toch nog iets dieper in de buidel moeten tasten dan iemand die een vergelijkbaar fossiel aangedreven model koopt.

Afhankelijk van het merk, de uitvoering en de batterij tel je voor een elektrische wagen met een bereik tot 500 kilometer vandaag 30.000 tot 50.000 euro neer.  De Mercedes EQA is er vandaag vanaf 50.000 euro, maar heeft slechts een bereik van 424 kilometer.

"Dat komt omdat die EQA eigenlijk een elektrische versie is van een al bestaande wagen, gebouwd op een klassiek platform", zegt De Smet. "De duurdere EQE en EQS zijn "tweede generatie-modellen" die worden gebouwd op een nieuw platform en ze maken gebruik van veel efficiëntere batterijen, en ze halen al tot 700 kilometer. De conceptauto EQXX kan je beschouwen als de "derde generatie" waarin lichtere batterijen gecombineerd worden met nieuwe materialen die het gewicht van de wagen in zijn geheel reduceren."

"Rond 2025", vervolgt Jochen De Smet, "zou Mercedes erin moeten slagen om de technologie uit de EQXX te vertalen naar een nieuwe versie van de EQA. Ik verwacht niet dat die dan een actieradius van 1.000 kilometer zal krijgen, maar wel van 800 kilometer bijvoorbeeld."

Iemand die in 2025 zo’n EQA zal willen aanschaffen, zal volgens De Smet hoogstwaarschijnlijk wat meer betalen dan wanneer je zou kiezen voor een vergelijkbaar ouder model van een ander merk of voor een fossiel aangedreven voertuig. "Daar heb je wel het neusje van de zalm voor, en bovendien een véél lager gebruik. De meeste elektrische wagens verbruiken vandaag 18 tot 20 Kwh per 100 kilometer. In die derde generatie zal dat zakken naar 10 Kwh per 100 kilometer."

Beluister het gesprek met Hajo Beeckman in 'De Wereld Vandaag' via Radio 1 Select. 

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Luister ook: 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet