Hautekiet
“Met de fiets, mevrouw? Geen bijstand!"
di 29 mei - 8:59
Vakantie. Voor ons geen agenda, geen planning, de snuit van de auto achterna, caravan eraan, en sinds vorig jaar ons pensioencadeau: twee goede fietsen op de drager. Bestemmingen ontdekken in slow motion. Dit jaar via de Nivernais, de zon achterna, in Bretagne beland, een hele uitdaging voor ons.
En dan, vorige week, la France profonde, midden de velden, een fout manoeuvre, gevolg : kettingbreuk. Geen probleem: we hebben gsm en een goede reisverzekering.
Helaas… de vriendelijke jongen aan de lijn stelt ons teleur. “Met de fiets, mevrouw? Geen bijstand! Auto, moto? Onmiddellijk depannage! Moest mijnheer gevallen zijn en gekwetst, dan wel natuurlijk, maar alleen panne….”
Na heel wat gepalaver en op mijn vraag “wat nu?” , zegt hij laconiek “taxi bellen”, “dag” en haakt in.
Uiteindelijk heeft onze super-campinguitbater de oppik geregeld en een afspraak bij de fietshersteller gemaakt : 5 minuten werk, minder dan 5 euro. We hebben het niet aan ons hart laten komen en nog fijn gefietst.
Beste reisverzekeraars. Wij, vakantiefietsers, zouden het waarderen, mocht u ons in geval van panne, behandelen zoals u gemotoriseerde mensen helpt. Met zeer veel dank bij voorbaat.