Met je been in het gips? Train je andere been!

17 mei 2018
Als je been of pols in het gips ligt, verslappen je spieren omdat ze niet meer gebruikt worden. Maar uit Canadees onderzoek blijkt nu dat je dat kan tegengaan door je andere been of pols te trainen.

“Aan de University of Saskatchewan heeft men nagegaan in welke mate het oefenen van het niet-gebroken been ook een effect zou kunnen hebben op de spiertoestand en kracht van het niet-actieve been” zegt Dirk Cambier (hoogleraar in de neurogeriatrische revalidiatie van de Universiteit van Gent) in ‘Nieuwe Feiten’. Dit deed men door gezonde mensen in het gips te leggen. Op die manier zag men wel degelijk een positief effect.

Maar hoe kan dat nu? “De meeste aandacht gaat naar de activiteit van ons brein als dusdanig” zegt Cambier. “Wanneer je rechterhersenhelft een bevel geeft aan je linkerbeen, wordt er ook een kopietje van die signalen naar je linkerhersenhelft gestuurd (naar de zones die verantwoordelijk zijn voor dezelfde spieren, maar aan de andere zijde). Er worden dus netwerken gecreëerd, en die houden je zenuwstelsel scherp."

Echt nieuw is de vaststelling echter niet: meer dan 100 jaar geleden werd dit idee van je niet-gebroken been te trainen reeds geopperd. Men plaatste het toen in slaapmodus omdat men er moeilijk een verklaring aan kon geven. Men kon immers nog niet in het brein kijken of het zenuwstelsel testen. Met de vooruitgang van de geneeskunde is men dat wel kunnen gaan doen.

Heel wat kinesitherapeuten en trainers maken trouwens gebruik van deze theorie. Het lichaam wordt scherp gehouden op deze manier.

Meer weten? Beluister het integrale interview:

Lees ook: