"Waar is de magie van het boek op de boekenbeurs?"

23 november 2017
Belpop-bezieler Jan Delvaux is geen fan van de Boekenbeurs. Dat maakte hij vanochtend duidelijk bij Annemie Peeters in de Bende van Annemie: "..dan kom je in een hal, allemaal bedrijven naast elkaar onder tl-licht en denk je 'Waar is hier de magie en poëzie van het boek?'. Bij Annemie praatte hij o.a. over zijn nieuwste Belpop Bonanza-boek, zijn eigen uitgeverij Sylvain en over de Radio 1 Belpop Sessie. Lees en luister verder

Luister naar het interview:

Boekenbeurs

"Pieter Aspe fulmineerde tegen de Boekenbeurs en ik doe dat eigenlijk ook", zegt Jan Delvaux. "De Boekenbeurs is iets heel raar. Beeld je in dat je naar een platenwinkel gaat en de platen staan niet alfabetisch gerangschikt, maar volgens muziekuitgeverij.

Dat je The Beatles apart moet gaan zoeken bij bijvoorbeeld EMI, Sony of Warner? Wel, dat is de Boekenbeurs. De kinderboeken staan niet bij elkaar, ook kookboeken niet. Die moet je gaan zoeken per uitgeverij. Dat is toch raar?!"

"Het opzet van de Boekenbeurs is toch vooral de beleving van het boek? Daarvoor wordt ze georganiseerd en daar zijn mensen maandenlang mee bezig. Maar dan kom je in een hal met allemaal bedrijven naast elkaar, onder tl-licht en denk je 'Waar is hier de magie en poëzie van het boek?'. Dat mis ik heel fel.", aldus Jan Delvaux.

Dan kom je in een hal met allemaal bedrijven naast elkaar, onder tl-licht en denk je 'Waar is hier de magie en poëzie van het boek?

 

Sylvain Tack

Het is een fenomeen dat steeds meer opduikt de laatste jaren. Pieter Aspe, Marnix Peeters, Marc De Bel, zij gingen hem voor. En nu heeft ook Jan Delvaux zijn eigen uitgeverij, Sylvain. Een keuze die niet per se met geld te maken had: "Pieter Aspe startte zijn eigen uitgeverij vooral uit financiële overwegingen. Maar in mijn geval zat er geen doordacht plan achter, zoals veel dingen in mijn leven trouwens."

Toch zijn er wel degelijke goede redenen om het over een andere boeg te gooien. "Het is enorm frustrerend als de uitgever van de ene op de andere dag besluit om je boek niet meer bij te drukken. Het overkwam me met een Rock Werchter-boek. Dat belandde onlangs in de ramsj. Ik kwam in de Slegte en zag daar vijftig exemplaren in de uitverkoop liggen. Pijnlijk, want een boek schrijven is altijd een relatiecrisis. Het is een superintens proces. Dan is het wel frustrerend als het twee jaar later voor geen geld in de winkel ligt. Nu kan ik zelf beslissen hoe lang het verkocht wordt. "

Ik kwam in de Slegte en zag daar vijftig exemplaren in de uitverkoop liggen.

Wat ook meespeelt, is de zeldzaamheid van muziekboeken in België. "Er verschijnt af en toe wel een vertaling van een biografie over Beyoncé of Nirvana. Maar zo'n Belpop-boek kan ik maar om de zoveel jaar slijten bij een uitgeverij. Het is een niche waar de grote uitgevers weinig ervaring mee hebben. Maar ik weet veel beter waar het publiek zit. Vroeger moest je wel via klassieke uitgevers en de nationale media de hardcore muziekfans benaderen. Maar nu kan ik mijn 'fanclub' heel gemakkelijk bereiken via de sociale media. Dat is de nieuwe wereld!"

Lees ook:

Herbeluister items