"Mijn gezond verstand zegt me geen Tesla te kopen"

10 november 2017
Sorry, Elon Musk, maar Leo Hellemans zal niet snel een Tesla-showroom binnenwandelen. Maar waar gaat zijn zoektocht naar een milieuvriendelijker alternatief dan heen? En wat is het nut van een milieuvriendelijke auto als je tussen de CO2-spuwende tientonners rijdt op de snelweg?

133.000 kilometer op de teller. Hij kan nog even mee, maar het is hoe dan ook mijn laatste dieselauto. Al mag ik er Antwerpen nog mee binnen, al stoten dieselauto’s minder CO2 uit dan benzinewagens. De metingen van de uitstoot van het dodelijke fijn stof geven de doorslag. Weg CO2 vervuilende benzinewagens op termijn, weg giftige dieselmotoren zo snel mogelijk.

Dus wordt het zoeken naar een alternatieve propere auto, niet simpel. Los van de kostprijs zeker geen Tesla. Wat het gezond verstand al lang vermoedde is van de week door deskundigen nogmaals bevestigd. Een auto van meer dan 2 ton met een volledig met batterijen gevuld onderstel kan nooit milieuvriendelijker zijn dan een kleine wagen met benzinemotor. Alle wagens vervuilen: de ene meer tijdens het productieproces, de de andere meer tijdens het rijden. Kleinere wagens, minder kilometers: dat is de enige duurzame oplossing voor het milieu en het fileleed.

Positieve gedachten gistermiddag op de E17 van Gent naar Antwerpen. Tot ik terug in het heden werd gedropt tussen een dubbele haag voortschrijdende mastodonten van 10 tot 20 ton. Meer goederen- dan personenverkeer zo leek het wel. Of is het enkel perceptie dat het vrachtverkeer jaar na jaar toeneemt? Dat de kilometerheffing dus niets opbrengt behalve centen in de overheidskas? En is het niet zo dat de vrachtwagens op autowegen allemaal op diesel rijden?

Na wat navraag klopt de perceptie met de realiteit. Het goederenvervoer stijgt jaarlijks, hooguit is er een groeivertraging na de invoering van de kilometerheffing. 99,9 procent van de vrachtwagens op de autowegen rijdt op diesel en het planbureau voorspelt de komende jaren een daling van de personenwagens en toch nog een vertraagde groei van het vrachtverkeer. Conclusie: we blijven met almaar groenere personenwagens laveren tussen giftig vervuilende tientonners. Zeker op de E17 tussen de Franse grens en Antwerpen. Antwerpen ook bekend als de grootste haven van Frankrijk.