"Mijn kameel is mooier dan die van het Metropolitan"

27 september 2017
Karine Huts, de vrouw van Fernand Huts (CEO van Katoen Natie), heeft een boek geschreven over het onvermoede oorlogsverleden van haar oom Georges: 'Wat mijn kleinzoon weten moet'. Samen met haar man beheert ze ook een grote kunstcollectie, The Phoebus Foundation.

De kunstcollectie bevat zowel oude meesters als hedendaagse kunst, en een mooie verzameling textiel uit het oude Egypte en het nabije oosten. Als ze één object moet uitkiezen, dan is het haar laatste aanwinst: een klein zilveren kamelenbeeldje van 5500 jaar oud, afkomstig uit Bactrië langs de oude Zijderoute. Er bestaan maar drie gelijkaardige kameeltjes in de wereld. Een ervan bevindt zich in het Metropolitan Museum in New York, maar "dat is maar een lelijke kameel. Die van mij is veel mooier!", aldus Karine Huts. 

Mooi of lelijk? Over smaak valt niet te twitsen, maar volgens experte Aurélie Daems is het beeldje van Karine alleszins veel verfijnder uitgewerkt dan het New Yorkse exemplaar. Over de functie of betekenis van dergelijke beeldjes tasten we in het duister. Maar Karine Huts heeft wel haar eigen idee over welke last haar kameel op zijn rug draagt. Ze vermoedt dat het om een voorraad zout gaat. Zout is namelijk heel kostbaar in woestijngebied. Karine heeft ooit in de Malinese woestijn van een Touareg een brok zout gekregen omdat ze zich zo goed gedragen had op reis. 

De kameel uit de verzameling van Karine Huts is te bekijken op de expo 3500 jaar textielkunst in HeadquARTers, Antwerpen.

Het boek 'Wat mijn kleinzoon weten moet: hoe een Joodse jongen onderdook in België' van Ivo Pauwels & Karine Huts, is uitgegeven bij Lannoo.

Bactrische kameel uit de collectie van Karine Huts
Bactrische kameel uit collectie Metropolitan Museum