"Mijn kinderen zullen de keuze om professioneel muzikant te worden niet kunnen maken"

14 maart 2016
4000 euro voor meer dan 3 miljoen streams. Dat is de magere opbrengst van de nieuwe single van K3 via streamingdiensten zoals Spotify en Deezer. Veel te weinig volgens Miguel Wiels, K3-componist en nieuwsgast in De Bende.

Dat K3 een succes is, hoeft geen betoog. Klaasje, Marthe en Hanne verkopen meer cd's dan ooit, Sportpaleizen worden nog steeds tot de nok gevuld en de finale K3 zoekt K3 op VTM brak kijkcijferrecords. Maar de inkomsten uit streamingdiensten blijven aan de magere kant.

Nefaste gevolgen

Miguel Wiels heeft als songschrijver en producer van de groep niet veel te klagen, maar hij klaagt wel het verdienmodel in de muziekindustrie aan. Hij vindt dat dat model nefaste gevolgen heeft voor de muziekwereld. 

Er is amper nog budget om nieuwe dingen te proberen. 20 jaar geleden werd er vanalles geprobeerd, af en toe eens op je bek gaan kon toen nog. Dat leidde tot grote successen, maar vandaag de dag is er veel meer voorzichtigheid mee gemoeid. Je kan als opkomend artiest amper nog je weg vinden en dat is volgens Miguel het vervolg van het verdienmodel. 

Je zal maar een muzikant van 16-17 jaar zijn en je weg moeten zoeken in dit vak.

"Mensen betalen voor muziek vandaag veel minder dan twintig jaar gelden. Vroeger kostte een cd 15 euro, nu betaal je amper 10 euro per maand voor alle muziek van de wereld. Je zou nog gek zijn om zoveel te betalen als vroeger, maar muzikanten houden er amper iets aan over. De streamingdiensten strijken het gros van de inkomsten op."

De creatievelingen trekken telkens weer aan het kortste eind. Jongeren zullen zo de stap naar de muziekwereld niet meer durven zetten, zegt Wiels. Zelf besliste hij al op zijn 10 jaar dat hij muzikant wilde worden, zijn kinderen zullen die keuze nooit kunnen maken.

Het stelt Miguel teleur dat weinig muzikanten hun nek durven uitsteken. Op internationaal vlak zijn er nochtans wél artiesten die protesteren. Als Taylor Swift of Johnny Logan hun muziek van Spotify halen heeft dat een grote weerklank. In Vlaanderen durven weinig artiesten dat aan. Ook Sabam zou meer zijn best moeten doen om het voor auteurs en componisten op te nemen.