Minder dan helft van alle kinderen wordt nog gedoopt

5 maart 2018
Voor het eerst wordt minder dan de helft van de kinderen gedoopt. Dat schrijft het Nieuwsblad en blijkt uit onderzoekscijfers van de Belgische Bisschoppenconferentie. In 2016 werd in de vier Vlaamse bisdommen en het aartsbisdom Mechelen-Brussel samen maar 45 procent van de kinderen gedoopt. In 2009 was dat nog 58 procent.

Dat een pasgeboren kind gedoopt wordt, is geen evidentie meer. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische Bisschoppenconferentie. Tussen 2010 en 2016 is het aantal kinderdoopsels in de bisdommen Hasselt, Gent, Antwerpen, Brugge en het aartsbisdom Mechelen-Brussel met een kwart gedaald, van 45.657 naar 33.875. Cijfers voor de bisdommen van Namen, Luik en Doornik zijn er nog niet.

Het aartsbisdom Mechelen-Brussel heeft wel nog altijd de meeste dopen, maar de daling is er wel het grootst: -32,4 procent. De beste van de klas is het bisdom Gent, met maar een daling van 10,5 procent.

• Aartsbisdom Mechelen-Brussel: -32,4%
• Bisdom Antwerpen: -31,4%
• Bisdom Hasselt: -25,8%
• Bisdom Brugge: – 24,4%
• Bisdom Gent: -10,5%

"Het is een uitdrukking van een evolutie die al lang bezig is", zegt Geert De Kerpel, woordvoerder van de Belgische Bisschoppenconferentie in De Ochtend. "Een evolutie van een vrij 'vanzelfsprekend christendom' waarbij, op een minderheid na, iedereen zich tot de katholieke kerk bekende en dus ook vanzelfsprekend zijn kind liet dopen, naar een 'keuze christendom'."

"Bijna avant-garde als je nog kiest voor een godsdienst"

Geen vanzelfsprekendheid of evidentie meer, maar mensen kiezen er dus bewuster voor om hun kind te laten dopen en de beginselen van de katholieke godsdienst bij te brengen én ze te laten behoren tot de kerk. "Je mag zelfs zeggen dat in deze tijd het bijna zelfs 'avvant-garde' of 'tegen de stroom' is als je nog kiest voor een godsdienst", zegt De Kerpel nog.

"Geen reclamecamepagnes maar inzetten op authenticiteit"

De daling van het aantal dopen is voor de Belgische bisschoppen geen reden voor paniek. "Elke organisatie, en dat is ook voor de katholieke kerk het geval, heeft graag meer leden dan minder", erkent Geert De Kerpel.

"Maar het is niet zo dat de katholieke kerk reclamecampagnes gaat beginnen voeren", vervolgt de woordvoerder van de Belgische Bisschoppenconferentie. "Waar wij op inzetten , is wat de eerste leerlingen van Jezus zelf ons hebben voorgedaan en dat is proberen om een zo authentiek mogelijk christendom te zijn, een kerk die een alternatief biedt waar mensen naar op zoek zijn, die prikkelt en authentiek is."

De cijfers maken deel uit van een onderzoek die de Belgische Bisschoppenconferentie voert, om alle aspecten van het katholieke geloofsleven in België in kaart te brengen. Het wordt hierin begeleid door een wetenschappelijk comité van de KUL. Het rapport met alle onderzoeksresultaten wordt in het najaar verwacht.

Discussieer ook mee met Hautekiet: