Minister Dalle wil met plan voor de media "krachten bundelen in de strijd tegen grote spelers"

21 april 2021
© Benjamin Dalle (Radio 1)
Vlaams minister van Media Benjamin Dalle heeft een plan klaar om de Vlaamse mediasector te ondersteunen na de coronacrisis. Hij voorziet in totaal 35 miljoen euro. Hij wil fictie ondersteunen. Er is ook geld om het digitale aanbod van verschillende media te bundelen. En Minister Dalle wil optreden tegen een kwaal van de tijd, desinformatie.

Het 'relanceplan' van de Vlaamse regering wil de economie weer op de sporen krijgen na de hakbijl van de coronacrisis. Er is ook een medialuik voorzien, goed voor 35 miljoen euro in totaal, om de mediasector in Vlaanderen te vrijwaren.

"Zorgen dat we mee zijn"

"De reclame-inkomsten staan onder druk en gaan -als er al zijn- vaak naar buitenlandse spelers: Google, Amazon, Netflix. Heel veel mensen streamen of consumeren nieuws via de smartphone. Dat heeft een enorme impact op hoe onze media werken en hoe ze mensen moeten bereiken. Het is wat 'Do or die" stilaan, we moeten zorgen dat we mee zijn. We hebben mooie mediabedrijven, zowel de openbare omroep als de private bedrijven. Maar dat digitaal mediagebruik moeten we in handen nemen", zegt Benjamin Dalle.

(Lees verder onder de foto)

© Stephan Sorkin (Unsplash)

"Er is heel veel aan het gebeuren: gaming, extended reality, ook smaakverbreding en algoritmes om de Vlaming beter te kunnen bedienen. Ook de omslag naar 5G zit eraan te komen. We willen mediabedrijven aanmoedigen om samen te werken, om projectaanvragen in te dienen bij de regering. Goed 21 van de 35 miljoen euro is daarvoor voorzien."

Krachten bundelen tegen internationale spelers

Een concreet voorbeeld? "We investeren 4 miljoen euro in een 'mediacloud', om ervoor te zorgen dat televisiebedrijven, maar ook regionale omroepen al hun digitaal materiaal samen kunnen brengen. Ook scholen kunnen daar gebruik van maken. Want samenwerking is echt essentieel. De vraag is al lang niet meer wie nu de sterkste is, VRT of VTM. De vraag is hoe de Vlaamse mediaspelers de krachten kunnen bundelen om die concurrentie met grote, internationale spelers aan te kunnen."

De vraag is al lang niet meer wie nu de sterkste is, VRT of VTM. De vraag is hoe de Vlaamse mediaspelers de krachten kunnen bundelen om die concurrentie met grote, internationale spelers aan te kunnen.

Maar concurreren met pakweg Netflix of Disney+, kan dat wel? "Ja, dat kan. Streamz, van DPG Media en Telenet, is toch redelijk succesvol. Maar het gaat over meer dan streaming, ook over nieuws brengen. Dat gebeurt al lang niet meer enkel via radio of televisie, maar ook online. Die crossmediale toepassingen moeten extra ondersteund worden."

(Lees verder onder de foto)

© CardMapr.nl (Unsplash)

Strijd tegen desinformatie

Fake news, of op zijn Vlaams 'desinformatie', het kwelt al langer de journalistiek en het baart veel mensen ook zorgen. "We gaan 3 miljoen euro van het totaalbudget gebruiken in de strijd tegen die desinformatie. We willen mensen weerbaar maken, maar ook investeren in technologie, om dat soort berichtgeving te ontmaskeren, met onder meer artificiële intelligentie. We moeten nieuwsredacties technologisch ondersteunen."

We gaan 3 miljoen euro van het totaalbudget gebruiken in de strijd tegen die desinformatie.

"We moeten nichespelers de kans geven om door samenwerking goede ideeën en projecten in te dienen. Vaak hebben ook individuele YouTubers grote impact, iemand als Acid bijvoorbeeld. Met bepaalde video's heeft hij evenveel kijkers als pakweg 'Familie' op VTM. Het toont aan hoe ongelofelijk het medialandschap is veranderd."

Dalle is tevreden over de kwaliteit van de Vlaamse media, maar "we moeten vooral investeren om ervoor te zorgen dat de sector ook standhoudt de komende 5 à 10 jaar."

Beluister het gesprek met minister Benjamin Dalle in ‘De Ochtend’ via Radio 1 Select. 

Bron: vrtnws.be en ‘De Ochtend’

Lees ook: