Minister Weyts wil schakeljaar na ASO, hoger onderwijs steunt idee

9 november 2019
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil een zevende jaar invoeren, na het algemeen secundair onderwijs. Dat is dan een schakeljaar om leerlingen beter voor te bereiden op studies in het hoger onderwijs. Dat schrijft Het Nieuwsblad, op basis van Weyts' beleidsnota.

Helemaal nieuw is het niet, een zevende jaar na het secundair onderwijs. Het beroepssecundair onderwijs (BSO) en het technisch secundair onderwijs (TSO) maken er al gebruik van, om hun leerlingen bij te spijkeren en voor te bereiden. Na het BSO moét je zelfs een getuigschrift van een zevende jaar behalen om aan hoger onderwijs te mogen beginnen. De beleidsnota van onderwijsminister Weyts toont nu aan dat hij zo'n schakeljaar wil veralgemenen. Want té veel studenten doen veel langer over hun traject in het hoger onderwijs dan eigenlijk de bedoeling is.

"We moeten onze leerlingen beter voorbereiden. Bijvoorbeeld de studenten die een specifieke secundaire opleiding hebben gevolgd, maar nu een andere richting uitwillen. In dat schakeljaar kunnen ze zich voorbereiden en verhogen ze zo hun slaagkansen op termijn. En in de praktijk zal zo'n schakeljaar waarschijnlijk vaak neerkomen op een voorbereiding op 'zwaardere' richtingen zoals ingenieurstudies", zegt minister Weyts. "We bekijken in elk geval alles samen met de universiteiten en de hogescholen hoe wat dat kunnen organiseren. Maar voor alle duidelijkheid, zo'n jaar is optioneel. Dat wil zeggen niét verplicht, enkel voor wie het wil."

Studenten naar hoger onderwijs lokken, is een morele plicht én een economische noodzaak

De "sector" is het idee genegen, eerder een "pro" dus bij de Arteveldehogeschool Gent: "De ambitie van de minister strookt met die van ons, namelijk meer studenten naar een hoger diploma lokken. We moeten twee vragen stellen. De eerste is of de student de juiste competenties heeft. In die zin kan een schakeljaar een bijdrage leveren. Vraag twee is of het hoger onderwijs klaar is voor meer studenten op korte termijn. Dus hoe organiseren we ons om meer volk te lokken zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van ons onderwijs", meent Imran Uddin, directeur onderwijs- en studentenbeleid. "Maar we zullen het moeten goed samen doen, overheid en onderwijs, anders heeft het geen kans op slagen."

"Wij doen al aan snelle bijsturing door de FIT-test, die we ontwikkelden samen met de Universiteit Antwerpen. Dan screenen we al na zes tot acht weken of een eerstejaarsstudent in de voor hem of haar juiste richting zit. Zo kunnen we de studieduurverlenging ook tegengaan", zegt Uddin.

Maar misschien willen we wel te veel studenten dat Bachelor- of Masterdiploma? "Ik vind van niet. Sinds september zijn ook de graduaatsopleidingen ingekanteld in de hogescholen, dus ze vormen een volwaardige opleiding van het hoger onderwijs nu. En het is nodig in onze maatschappij, maar ook op de arbeidsmarkt om meer hoger opgeleiden te hebben om de kennissamenleving voort te realiseren. Het is niet alleen een morele plicht, het is ook een economische noodzaak."

Ik denk dat dit het verschil kan maken voor bepaalde studenten

"De minister raakt zeker een teer punt aan. Al lang hebben we met relatieve lage slaagcijfers in het eerste jaar te kampen", weet Tine Baelmans, vicerector van de KU Leuven. Aan de KU Leuven slaagt op dit moment maar 1 op de 3 studenten volledig in het eerste jaar. En met zo'n schakeljaar kan je dat wellicht opvangen."

"In het buitenland gelden strengere selecties, in Engeland en Nederland bijvoorbeeld, hier is de instroom gewoon breder. Hier kan je vanuit het BSO naar de universiteit. En ik begrijp dat de minister een voorstel doet om op basis van de individuele situatie van de studenten de keuze voor hoger onderwijs te versterken. Ik denk dat zo'n zevende jaar echt het verschil kan maken voor bepaalde studenten."

Bron: VRT NWS en De Ochtend 

Beluister het volledige fragment:

 

Lees ook:

Radio 1 Select