Mobiliteitsexpert: “Verkeerscriminelen van de baan halen door auto's in beslag te nemen en door lange rijverboden”

14 juni 2019
Een 14-jarig meisje raakte zwaargewond toen ze werd aangereden in Schaarbeek. De bestuurder pleegde vluchtmisdrijf, maar is ondertussen opgepakt.

“We gedragen ons als schichtige hertjes in het bos”, vertelt Schaarbekenaar Pieter Fannes over voetgangers in zijn Schaarbeek. Nochtans is er in grote delen van Schaarbeek een zone 30. Maar dat blijkt dus geen mirakeloplossing.

“Snelheidsbegrenzing is een belangrijke factor in de verkeersveiligheid”, vertelt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UGent). “Als je als voetganger aangereden wordt aan dertig per uur, heb je negentig procent kans om dat te overleven. Bij vijftig per uur is dat maar veertig procent.”

“Snelheidsgrenzen hebben dus zin, maar moeten natuurlijk nageleefd worden. Gewoon een bord zetten is niet voldoende. Je moet ook kijken naar de inrichting: op dat specifieke punt in Schaarbeek zijn op een goed half jaar vier zware aanrijdingen gebeurd. Blijkbaar is het dus mogelijk om daar veel snel te rijden.”

Bestraffing

“Het gaat verder ook om controle en bestraffing. Veel te snel rijden is een vorm van criminaliteit. Er moet een mentaliteit komen om dit soort overtredingen totaal onaanvaardbaar te vinden. Bij grote groepen mensen is die er al.”

“Je kan boetes geven om te bestraffen, maar voor verkeerscriminelen geldt maar één oplossing: hen van de baan halen door auto's in beslag te nemen en door lange rijverboden.”

Herbeluister

Lees ook

Radio 1 Select