Moeder heeft grotere impact op schoolresultaten dan vader (volgens onderzoek uit Israël)

7 februari 2019
Huispedagoog Pedro De Bruyckere analyseert een nieuw onderzoek uit Israël.

In Israël heeft men studieresultaten onderzocht van kinderen waarvan één ouder gestorven was, of na een echtscheiding verdween. Die resultaten vergeleek men met die van kinderen waarbij dat niet het geval was. En wat blijkt? Wil je dat je kinderen betere punten halen op school? Breng dan meer tijd met hen door.

Dat je meer tijd met je kinderen moet doorbrengen, om betere resultaten te bekomen, klinkt heel logisch, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere in ‘Nieuwe Feiten’. Maar uit het onderzoek blijkt nog iets anders: het hangt ook van het geslacht van de ouder af. “Als de moeder gestorven was, of als de kinderen bij de vader bleven na een echtscheiding, dan gingen de punten achteruit. Als de moeder bleef leven, en de vader uit het leven van de kinderen verdween, had het veel minder effect.” Vrij vertaald: “Volgens dit onderzoek blijkt dat de moeder een veel grotere impact heeft op de resultaten dan de vader”.

Maar er waren nog andere opvallende conclusies:

De Bruyckere: “Vaak wordt er ook gedacht dat als je minder geld hebt, dat je studieresultaten eraan gekoppeld zijn. Deze onderzoekers lijken dat tegen te spreken.”

Opvallend en interessant toch? Maar De Bruyckere nuanceert meteen: “Het onderzoek situeert zich in een bepaalde cultuur en een bepaalde regio. Zeggen dat dit voor overal geldt, is veel moeilijker. We zien uit ander onderzoek bijvoorbeeld dat vaders wel degelijk vaker met de kinderen en het huiswerk bezig zijn.” Om over gezinnen met twee vaders nog maar te zwijgen.

Het handje van je kinderen vasthouden tijdens het huiswerk maken is trouwens ook niet de bedoeling, merkt hij ook nog op.

Beluister het integrale gesprek:

Lees ook: