"Moest ik morgen een fashionmerk hebben, zou ik weten waar de klepel hangt"

3 januari 2018
Eef Vicca is senior director bij Factory PR in New York maar eigenlijk ook een eenvoudig Belgisch meisje uit Aarschot. Op Instagram vind je haar onder de noemer Dolce Vicca. "Ik denk wel twee keer na voor ik iets post."

Over personal branding moet je de senior director tech, innovation & design niets meer bijleren. In de wereld van PR en communicatie is het een onvermijdelijk goed, weet Eef Vicca. “Dat is de aard van het beestje natuurlijk. Ik moet wel toegeven dat ik op Facebook, dat eerder een gesloten medium is voor vrienden en familie, regelmatiger iets zal delen zoals de feestdagen bij de familie. Instagram daarentegen, daar denk ik twee keer over na voor ik iets post.”

A-lister

Het is geen medium dat enkel bedoeld is voor vrienden, maar dient ook om een netwerk uit te bouwen en te onderhouden. “Er zijn klanten, maar ook potentieel nieuwe klanten. Het is handig om iemand te kunnen opbellen als we een specifieke campagne organiseren. Instagram kan helpen met tonen dat je een netwerk hebt, het geeft een zekere geloofwaardigheid. Dat is belangrijk voor iemand in de communicatie.”

Als ik met een a-lister, een bekende persoon, op de foto sta, is het om te laten zien wat mijn netwerk is als professional

Op de foto staan met een bekende persoon dient dus niet alleen de persoon in kwestie. “Vooral het bedrijf. Als ik met een a-lister, een bekende persoon, op de foto sta, is het om te laten zien wat mijn netwerk is als professional.”

Vicca merkt dat ook CEO’s van grote bedrijven meer dan alleen hun merk branden. Ze worden zelf ook een merk. “Als senior fashion director zag ik al hoe CEO’s van grote merken zelf in de schijnwerpers willen staan. Ze willen aan thought leadership doen: denkers én leiders zijn. Ze zijn meer tevreden met een stuk in Forbes of Time Magazine, dan een consumentenstuk in Cosmopolitan of Elle.”

CEO's willen aan thought leadership doen: denkers én leiders zijn. Ze zijn meer tevreden met een stuk in Forbes of Time Magazine, dan een consumentenstuk in Cosmopolitan of Elle

Want het is belangrijk voor hun merk? “Toch vooral voor hen zelf, moet ik toegeven. Moest ik morgen een fashionmerk hebben, zou ik weten waar de klepel hangt. Je moet vooral consumenten kunnen bereiken, niet de andere bedrijfsleiders.”

Herbeluister de hele uitzending: