Moet er meer aandacht komen voor neutraal godsdienstonderwijs?

12 november 2015
"Er is te weinig aandacht voor religie in het onderwijs. Zo leren we de wereld en onszelf niet kennen." Dat vinden vijf Nederlandse religiewetenschappers. Hebben ze gelijk?

5 jonge religiewetenschappers deden vorige week een oproep in het NRC Handelsblad:

Kennis van religie, net als kennis van Engels en economie, is simpelweg noodzakelijk om de uitdagingen van de eenentwintigste eeuw aan te gaan. We kunnen ons hoofd niet in het zand steken en hopen dat religie als vanzelf verdwijnt. Daarom pleiten wij voor een vaste plek voor Religiekunde in het voortgezet onderwijs."

 

Moraalwetenschapper Patrick Loobuyck kan zich wel vinden in bovenstaande uitspraak. Hij pleit al jaren voor het vak LEF (Levensbeschouwing, Ethiek en Filosofie).

Hij schreef er ook een boek over: "Meer LEF in het onderwijs"

 

Deze video moet je ook eens bekijken. In "Van Gils & Gasten" maakte Dimitri Verhulst een vergelijking tussen de Bijbel en "Mein Kampf":

 

 

REAGEER

Wat vind jij? Moet er meer aandacht komen voor een kritisch en neutraal godsdienstonderwijs?

Of mag godsdienstonderwijs nog altijd geïnspireerd worden door een bepaalde overtuiging?

Radio 1 Select