Moeten oortjes op de fiets verboden worden?

4 september 2020
©Alex Blajan (via Unsplash.com)
Een tragisch verkeersongeval in Wielsbeke doet het debat over het al dan niet verbieden van oortjes oplaaien. Cathy Berx, naast provinciegouverneur ook voorzitter van het Vlaams Forum Verkeersveiligheid, raadt aan om oortjes op tweewielers achterwege te laten.

“Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid is een forum waar alle stakeholders het hebben over verkeersveiligheid en zerotolerantie bijvoorbeeld”, begint Cathy Berx in ‘De Tour Vandaag’. “Eigenlijk overleggen we in een poging het verkeer veiliger te maken en met als doel geen slachtoffers in het verkeer meer te hebben. Het zijn zowel federale als Vlaamse partners, maar ook politie en parket. Iedereen zit rond die tafel.”

Geen voorstel om verbod in te voeren

Net zoals de fietsersbond vindt Berx niet dat oortjes op de fiets per se verboden moeten worden: “Er is eigenlijk geen voorstel om een formeel verbod in te voeren, maar wel om de focus te leggen op het belang van aandacht, concentratie en geen afleiding in het verkeer. Zeker op plaatsten waar het druk is, is het zeer hard af te raden om oortjes te dragen.”

In een aantal landen, in Frankrijk bijvoorbeeld, zijn oortjes wel formeel verboden. Daar kan je een boete krijgen van 150 euro. “Maar als je een verbod invoert, dan betekent dat ook dat je politiecapaciteit moet inzetten om het af te dwingen en dat is misschien niet zo verstandig”, zegt Berx. “Ik denk dat het wel van belang is om iedereen te blijven oproepen om het niet te doen, want je brengt jezelf in gevaar.”

Wat met de autoradio?

Wat is het verschil dan met de autoradio? Die kan je namelijk ook behoorlijk afleiden. “Een autoradio staat vaak aan om verkeersinformatie te krijgen, denk aan een spookrijder. Maar het is ook van belang om de radio niet te luid te zetten in de auto. Zet hem zacht zodat je geconcentreerd kan zijn op de weg”, raadt Berx aan.

“Maar overal geldt hetzelfde: gezond verstand, focus op de weg, focus op andere weggebruikers, en hou het veilig voor jezelf maar zeker ook voor anderen.”

Volgens Berx zou er nog meer gesensibiliseerd kunnen worden. “Het is belangrijk dat jonge fietsers beseffen dat hoewel het aantal doden bij alle weggebruikers gedaald is, het aantal fietsers die het leven gelaten heeft tussen 2005 en 2019 met maar liefst 25% gestegen is. Dus dat is de groep met het grootste risico om te komen in het verkeer.”

Herbeluister het gesprek via Radio 1 Select.

Radio 1 Select