Moeten peuters meer uitgedaagd worden in de opvang?

20 april 2017
Moeten peuters meer uitgedaagd worden in de opvang?
Begeleiders in de kinderopvang laten vaak kansen liggen om peuters en zelfs baby’s nieuwe dingen aan te leren. Er wordt te weinig met hen gepraat. Over het algemeen voelen baby’s en peuters zich er wel goed.

Dat schrijft De Standaard en blijkt uit een doorlichting van 200 crèches en 200 onthaalgezinnen door Kind en Gezin. Die doorlichting werd uitgevoerd met het nieuwe evaluatiesysteem MeMoQ. 

De educatieve ondersteuning kan dus beter want de gemiddelde score is zwak tot matig, dat zeggen experts in ervaringsgericht onderwijs aan KU Leuven, Ferre Laevers, en hoofddocent gezins-pedagogiek aan de UGent Michel Vandenbroeck. Zij hebben MeMoQ ontwikkeld.
Zij willen de kinderopvang helpen in het uitdagen van kinderen. Zo moeten die meer inzetten op de ervaringsgebieden van kinderen. Dat wil zeggen dat een kinderopvang samen met het kind de wereld moet verkennen, kan werken aan de taalontwikkeling van de kinderen. Dat kunnen ze doen door samen met hen boekjes te lezen, met hen te praten, … 

Reageer

  • Welke rol moet kinderopvang vervullen? Wat moet je kind daar al “leren”?

  • Op basis van welke criteria kies je voor een crèche, een onthaalmoeder?

Hautekiet Peuters uitdagen in opvang deel 1 20042017
Hautekiet Peuters uitdagen in opvang deel 2 20042017
Hautekiet Peuters uitdagen in opvang deel 3 20042017