Monsterfiles leiden tot nog meer vrachtwagens op de weg

30 november 2016
De Vlaamse transportfederatie Febetra trekt aan de alarmbel. Door het groeiende fileleed op de Vlaamse snelwegen en de verplichte rij- en rusttijden voor chauffeurs, moeten transportbedrijven nog meer vrachtwagens inzetten om hun bestelling op tijd geleverd te krijgen. Het resultaat? Nog meer voertuigen op de baan en dus nog meer files.

"Een chauffeur mag maximum 9 uur per dag rijden, en moet ook zijn rij- en rusttijden respecteren", legt Isabelle De Maegt van Febetra de situatie uit. "Als hij voordien in die 9 uur bij 10 klanten kon leveren, zijn dat nu door de groeiende files nog maar 8 klanten. De transportfirma's hebben daardoor geen andere keuze dan een extra voertuig in te zetten om die klanten op dezelfde dag te kunnen beleveren."

Door de vele files zijn de vrachtwagens namelijk veel langer onderweg. Volgens De Tijd zag de Limburgse logistieke dienstverlener Essers de gemiddelde snelheid van zijn vrachtwagens met bijna 5 km/u dalen in 3 jaar tijd. Door die vertragingen zijn de chauffeurs bij Essers al bijna 8.000 uur langer onderweg dan in 2013. Uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum bleek vorige week al dat de filezwaarte in Vlaanderen het afgelopen jaar met 15 procent is gestegen.

Meerdere chauffeurs per vrachtwagen inzetten om de rij- en rusttijden te overbruggen, is volgens De Maegt geen optie. "Door de hoge loonkost is dat onbetaalbaar voor zowel transporteurs als klanten."

Kilometerheffing

Volgens de transportsector is een veralgemeende kilometerheffing de enige oplossing voor het fileleed. Sinds 1 april moeten alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton namelijk een tol betalen per gereden kilometer op de autosnelweg. De transporteurs willen die kilometerheffing nu ook invoeren voor bestelwagens en personenwagens.

Er moeten minder auto's op de weg komen en dat kan alleen door automobilisten aan te moedigen om voor een ander transportmiddel te kiezen.

Bovendien zijn de vrachtwagenchauffeurs niet opgezet met de alsmaar groeiende aanwezigheid van bestelwagens op de snelwegen. "Kleine bestelwagens hebben het grote voordeel dat ze niet gebonden zijn aan rij- en rusttijden, noch aan een kilometerheffing. Je ziet daardoor ook steeds meer bestelwagens met internationale nummerplaten op onze snelwegen. Onze vervoerders zien dat als een vorm van oneerlijke concurrentie", benadrukt De Maegt.

Bron: deredactie.be

Dennie Lockefeer, commercieel directeur van transportbedrijf Van Moer Group heeft ook af te rekenen met stilstaande vrachtwagens....
 

Radio 1 Select