De Wereld Vandaag
Na anderhalf jaar corona op school: leervertraging het grootste bij de sterkste leerlingen
di 19 okt. - 3:08
Sinds het begin van de coronacrisis liepen de leerlingen in het zesde leerjaar voor zowat alle schoolvakken een leervertraging op. Dat komt vooral door de lange lockdown in het voorjaar van 2020. Vorig schooljaar waren de maatregelen minder streng, al waren er met bijvoorbeeld de mondmaskerplicht nog steeds beperkingen.
Leerachterstand bij taalvakken het grootst.
Op het einde van het zesde leerjaar leggen de leerlingen in het katholiek onderwijs verschillende gestandaardiseerde proeven af. Door de resultaten te analyseren, konden de onderzoekers van de KU Leuven de schade van de afgelopen twee coronaschooljaren opmeten. Voor wiskunde en wetenschappen zijn leerkrachten er het voorbije schooljaar al in geslaagd om de resultaten niet verder achteruit te laten gaan. Voor Nederlands en Frans is de leervertraging echter wel nog verder opgelopen.
Voor Nederlands liepen de leerlingen in totaal zelfs een vertraging van zeven tot negen maanden op. Dat komt volgens Kristof De Witte, professor Onderwijseconomie aan de KU Leuven, enerzijds omdat mondmaskers op school het moeilijker maken om een taal aan te leren, maar ook omdat er veel interactie nodig is bij taalonderwijs. Die interactie was door de coronamaatregelen niet vanzelfsprekend.
Maatregelen effectief voor kwetsbare leerlingen
Toch is er ook hoopvol nieuws. Want een grote vrees tijdens de coronacrisis was dat dat de meest kwetsbare leerlingen op school uit de boot zouden vallen. Vooral de impact van de lockdown was voor die leerlingen groot. Dankzij extra aandacht van leerkrachten en door initiatieven zoals zomerscholen, zijn de leerprestaties van kwetsbare leerlingen vorig schooljaar echter niet verder achteruitgegaan.
Maar voor de best presterende leerlingen was de aandacht minder groot. Hun resultaten voor wiskunde zijn dan ook aanzienlijk gedaald. Voor Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, vormen die sterke leerlingen een belangrijk aandachtspunt: “We zullen met onze pedagogische begeleidingsdiensten de scholen adviseren om ook die groep extra te stimuleren.”
Al herhaalt Boeve dat je voldoende leerkrachten nodig hebt om al die leerachterstand weg te kunnen werken. Het leerkrachtentekort is volgens hem dan ook de grootste bedreiging van de onderwijskwaliteit.
Luister naar Kristof De Witte van de KU Leuven via Radio 1 Select
Bron: vrtnws.be en De wereld vandaag