Na het faillissement van Vlaamse Energieleverancier: kan het licht uitgaan? En wat met je voorschotten?

7 december 2021
© Riccardo Annandale (Unsplash)
Vlaamse Energieleverancier legt noodgedwongen de boeken neer. Het bedrijf kon de hoge energieprijzen onvoldoende doorrekenen aan zijn klanten. Het faillissement roept heel wat vragen op. We beantwoorden de belangrijkste vragen hieronder.

Hoe kan een energieleverancier failliet gaan?

Vlaamse Energieleverancier was een prijsbreker op de Vlaamse markt. Het bedrijf werkte daarvoor met de kortetermijnmarkt. Het kocht elektriciteit en gas de dag voordien op de groothandelbeurs en verkocht het door aan zijn klanten.

Dat ging goed tot de prijzen op die beurs fors begonnen te stijgen. Vlaamse Energieleverancier had contracten afgesloten met klanten, vaak met een vaste prijs. Het bedrijf moest dus heel dure stroom en gas aankopen op de groothandelbeurs en die dan steeds vaker met verlies verkopen aan klanten. Dat bleek niet langer houdbaar.

Kunnen er nog andere leveranciers overkop gaan?

Dat kan. Vlaamse Energieleverancier is niet het enige bedrijf op de Belgische energiemarkt dat met dit systeem werkt. We staan ook aan het begin van de winter. Aan het einde van de winter kan dit probleem nog groter worden.

Het is zelfs niet het eerste faillissement in België. In september ging Energy2Business al failliet. Dat bedrijf leverde elektriciteit en gas voor de professionele markt in Wallonië en Brussel.

In Nederland zijn al vier leveranciers ten onder gegaan aan de hoge energieprijzen. Ook in Duitsland en Frankrijk is het al gebeurd. In het Verenigd Koninkrijk zou het zelfs al gaan om 25 faillissementen. Dit is dus zeker geen geïsoleerd geval.

Kan het licht uitgaan?

Het klinkt alarmerend wanneer een energieleverancier de boeken moet neerleggen, maar dat betekent niet dat het licht kan uitgaan of de verwarming het laat afweten.

De wet bepaalt dat netbeheerder Fluvius de 70.000 klanten van Vlaamse Energieleverancier overneemt voor een periode van 60 dagen. Zij zullen daar ook bericht van krijgen.

Binnen die tijd moet je dus op zoek naar een nieuwe, commerciële leverancier. Je hebt er alle belang bij om dat zo snel mogelijk te doen. "Want de tarieven bij Fluvius zijn enorm hoog, het gaat om een noodtarief", aldus Eric Houtman, federale ombudsman voor Energie.

Zal mijn nieuwe contract veel duurder zijn?

Het slechte nieuws: je zal straks wellicht meer betalen bij je nieuwe leverancier dan bij Vlaamse Energieleverancier, zeker als je maanden of jaren geleden een contract met een vast tarief hebt afgesloten.

De energieprijzen zijn nu veel hoger. Aangezien je je voorwaarden niet kan meenemen naar het nieuwe contract, zal je daar zo goed als zeker meer betalen. Vergelijken blijft wel de boodschap. Dat kan het best met de V-test van de Vlaamse energieregulator VREG. Daar kan je de aanbiedingen van alle leveranciers vergelijken.

Wat met mijn voorschotten?

Er zijn twee scenario's: ofwel betaal je nu per maand meer dan wat je verbruikt. In dat geval zou je dus moeten terugkrijgen. Maar de kans is groot dat klanten van Vlaamse Energieleverancier hun te veel betaalde voorschotten kwijt zijn.

Bij een faillissement wordt namelijk een curator aangesteld. Die curator zal onder meer instaan voor de eventuele terugbetaling van schuldeisers. Het probleem is dat klanten van een bedrijf achteraan de rij staan. Eerst worden bijvoorbeeld de overheid en banken terugbetaald. Aan het einde van de rit zal er wellicht niet veel overblijven om ook klanten terug te betalen. "Maar alles hangt af van het beheer van de curator en over hoeveel geld er nog is", aldus ombudsman Eric Houtman.

De raad van de consumentenorganisatie Test-Aankoop is duidelijk: zet je domiciliëring zo snel mogelijk stop. Heb je aan het einde van de rit te weinig betaald? Dan zal je wel een bericht krijgen van de curator om dat tekort te betalen. Houtman raadt ook mensen die via een groepsaankoop klant waren bij de Vlaamse Energieleverancier aan om op eigen houtje op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier.

Luister

Simon November van Test-Aankoop gaf in 'De Wereld Vandaag' meer uitleg over de gevolgen voor de klanten. 

Beluister het gesprek met Simon November via Radio 1 Select

Eric Houtman, federale ombudsman voor Energie, beantwoordde vragen van luisteraars in 'De Ochtend'.

Beluister het gesprek met Eric Houtman via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be, 'De Ochtend' en 'De Wereld Vandaag'