"Naar je baby lachen kan dodelijk zijn"

11 september 2019
© Pixabay
"Naar je baby lachen kan dodelijk zijn", "Je partner kussen kan dodelijk zijn",... Het zijn enkele slogans van de nieuwe campagne van mobiliteitsorganisatie Touring. "Je moet maar twee seconden afgeleid zijn om zelf in een ongeval betrokken te zijn", benadrukt Danny Smagghe van Touring. Maar verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen vindt de campagne "wat te ver gaan".

Niet drinken als je nog moet rijden, niet gsm'en achter het stuur, niet vermoeid in de auto kruipen. Het zijn stuk voor stuk gekende waarschuwingen voor bestuurders. Maar mobiliteitsorganisatie Touring gaat mijn zijn nieuwe campagne nog een stapje verder. Of wat dacht je van "naar je baby lachen, je partner kussen of selfies nemen, het kan allemaal dodelijk zijn achter het stuur".

Minste afleiding kan gevaarlijk zijn

Met de campagne wil Touring alle bestuurders met hun neus op de feiten duwen: "We zijn met van alles en nog wat bezig, behalve met de aandacht op het verkeer en de andere weggebruikers", zegt Danny Smagghe van Touring in 'De Wereld Vandaag'. "25 tot 30 procent van de bestuurders is afgeleid. En we zien dat het maar twee seconden hoeft te duren voor je in een ongeval betrokken kan worden. Je hoeft dus niet veel tijd te besteden aan de afleiding zelf. Het gaat dan van het bedienen van de muziekinstallatie tot de gps instellen, het kan er allemaal toe leiden dat je aandacht verslapt."

We zijn met van alles en nog wat bezig, behalve met de aandacht op het verkeer en de andere weggebruikers
Danny Smagghe - Touring

Want volgens Smagghe is het bijvoorbeeld wetenschappelijk bewezen dat luide muziek de reactiesnelheid doet vertragen én dat het aantal overtredingen toeneemt. "Het heeft te maken dat men dan vooral de aandacht richt op het auditieve, in plaats van op het verkeer en de weg."

Toch nuanceert Smagghe de campagne ook: "Mensen moeten zich niet te veel fixeren op de slogans. We willen mensen gewoon wijzen op het feit dat de minste afleiding tot een gevaar kan leiden. We willen een beroep doen op het verantwoordelijkheidsgevoel van de mensen."

We willen mensen gewoon wijzen op het feit dat de minste afleiding tot een gevaar kan leiden
Danny Smagghe - Touring

Wat zegt de wet?

En wat zegt de wet daar eigenlijk over? "De verkeerscode is alleen duidelijk over het gebruik van de gsm, dat is ten allen tijde verboden. Maar de code zegt niets over andere handelingen achter het stuur, alleen dat de chauffeur ten allen tijde zijn voertuig perfect moet kunnen beheren en beheersen." Het gsm'en achter het stuur wordt volgens Smagghe wel te weinig beboet. "Vorig jaar werden er zo'n 100.000 boetes uitgeschreven. Maar je moet maar even rondom je kijken in het verkeer om te zien hoeveel het gebeurt."

Verkeerspsycholoog: "Dit schiet een beetje te ver door"

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen vindt dat deze campagne eigenlijk "wat te ver" gaat. "Heel veel dingen leiden af, en dat is inderdaad slecht voor de concentratie op de rijbaan. Maar het een is wel een stuk erger dan het ander."

Bovendien, zo zegt hij, kan je niet de hele tijd gefocust zijn, ook niet in de auto. "Je kan niet 100 procent gefocust zijn tijdens een hele reis, dat kan gewoon niet. Dus enige afleiding, al is het maar even in gedachten wegdromen, kan je niet tegengaan. En ik denk dat het een averechts effect heeft als je niet meer mag lachen of zingen in de auto. Van zingen in de auto word je blij en je hebt beter een blije chauffeur dan een chagrijnige, want een blije gedraagt zich een stuk beter."

Je kan niet 100 procent gefocust zijn tijdens een hele reis, dat kan gewoon niet
Gerard Tertoolen - verkeerspsycholoog

Hoe komt dat dan, dat we ons niet kunnen blijven focussen? "Deels is dat omdat alles geautomatiseerd is, het schakelen, het sturen. Daardoor denk je dat je veel tijd over hebt voor andere dingen, maar dat is maar schijn. We overschatten onze rijkunsten ook met z'n allen, iedereen voelt zich de beste chauffeur en dat geeft een heel verkeerd beeld."

Beluister het gesprek met Danny Smagghe (Touring):

Beluister het gesprek met verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen:

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook: