Bij Debecker
"Nee, ik werk niet voor naamsbekendheid!"
ma 10 sep. - 9:49
Bedrijven durven al eens creatief om te springen met het compenseren van freelancers voor het volbrengen van een opdracht. Luisteraar en grafisch ontwerper Jeroen Bergen hekelt dat bedrijven soms wedstrijden uitvaardigen en dan enkel het winnende logo of de winnende huisstijl 'belonen' met een loon. Of nog meer dat bedrijven soms ronduit vragen om een foto of tekening te maken 'in ruil voor exposure' of 'voor een cadeaubon naar keuze'.
Bij Debecker pleit hij ervoor dat bedrijven freelancers naar waarde schatten én hen naar waarde betalen. Maar ook freelancers treffen wat schuld volgens hem, want zolang mensen blijven ingaan op het werken onder hun marktwaarde zal het probleem altijd blijven bestaan.
Heel wat freelancers herkennen zich in het verhaal van Jeroen:
Ook in onze mailbox lieten tal van luisteraars weten dat ook zij al voorstellen kregen om in allerlei voordelen uitbetaald te worden. Zo vraagt Liebet van Mino Studio zich op den duur ook af of ze eigenlijk wel iets doet wat van waarde is en of het ooit naar waarde zal geschat worden.
Luisteraar Koen Moerman laat weten dat hij met zijn 30 jaar ervaring als fotograaf ook vaak heeft meegemaakt, maar hij raadt dan ook dat beginnende talenten niet op zo'n belachelijke voorstellen zouden ingaan.