Niet klimaat en koopkracht, maar economie moet campagne domineren, vindt VBO

8 april 2019
© Radio 1
'It's still the economy, stupid'. Bill Clinton gebruikte de oneliner in 1992 al om in zijn verkiezingscampagne de economie centraal te stellen. Met dezelfde slogan probeert het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) 27 jaar later via een informatiecampagne van economie het belangrijkste verkiezingsthema te maken.

De voorbije weken had iedereen het over klimaat, migratie , mobiliteit, energie. Maar voor de oplossingen van al die problemen , is een goede economie met sterke fundamenten noodzakelijk" zegt VBO-bestuurder Pieter Timmermans in 'De Ochtend''. Vandaag start de werkgeversorganisatie een informatiecampagne waarin ze meer aandacht vraagt voor het versterken van de economie.

Onder de huidige legislatuur is er al heel wat gerealiseerd, vindt de VBO-topman : "De concurrentiekracht is verbeterd, er zijn honderduizenden jobs gecreëerd. Er wordt meer geëxporteerd en geïnvesteerd". Hij is fier op zijn leden, de ondernemers die daarvoor hebben gezorgd. " Het is nu belangrijk om op die weg verder te gaan.. De pijnpunten van onze economie - een te lage tewerkstellingsgraad en de mismatch op de arbeidsmarkt - moeten worden aangepakt.

Als men nu het geweer van schouder verandert en een andere weg inslaat, vreest Timmermans dat er onvoldoende middelen zullen zijn om oplossingen te vinden voor die vele andere problemen: mobiliteit, klimaat en energietransitie.

Extra belastingen zijn niet de oplossing

"Ik hoor de voorbije weken heel veel over extra-belastingen. In dit land is zowat alles belast, tot het in- en uitademen van lucht", zegt Timlmermans met een boutade. Hij denkt niet dat de oplossing ligt in meer belasten, wel in innovatie, en meer mensen aan de slag helpen. Ook aan de strakke regelingen rond avond- en nachtwerk,en ploegenarbeid mag gesleuteld worden. "Op deze domeinen zijn we bij de slechtste leerlingen van de klas en laten we heel wat kansen liggen op vlak van e-commerce. "30 tot 40 procent van onze koopkracht besteden we aan e-commerce maar die online aankopen gebeuren vaak in het buitenland. om die jobs naar hier te halen, moet je de arbeidsmarkt hervormen.

Timmermans spreekt zich niet uit over hoe de volgende coalitie er uit moet zien. Wat telt voor hem, is het sociaal-economisch beleid. Ook een staatshervorming staat niet bovenaan zijn prioriteitenlijstje.

Bekijk het integrale gesprek:

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Radio 1 Select